ثبت شرکت حمل و نقل

ثبت شرکت حمل و نقل

ثبت شرکت حمل و نقل

صادرات و واردات از جمله فاکتور های مهم در رونق اقتصادی هر کشوری محسوب می ‌شود و شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا همراه با اهمیت صادرات و واردات همواره از جایگاه مهمی در رونق بازار های داخلی برخوردار است. از طرفی همین صادرات و واردات می تواند موجب رشد و شکوفایی شرکت های فعال صنعتی و اقتصادی باشد و یا اینکه موجب خلق بستر های نوین درآمدزایی بشود. به هر صورت در دنیای امروز که دیگر نمی توان انتظار تأمین تمامی کالا های مورد نیاز را در داخل مرز های یک کشور دانست، مسئله ی واردات به جهت ایجاد بستر های عظیم اقتصادی، تامین معیشت مردم، الزامات واحد های صنعتی و دستیابی به مولفه های جدید امروزی نقش مهمی را در توسعه ی هر کشوری بازی خواهد کرد. در این میان از آنجا که ورود و خروج هر کالایی به داخل هر کشوری باید بر طبق قواعد و قوانین صورت بگیرد، مسئله ی حمل و ترخیص کالا پیش می آید.

 

کشور ها و به خصوص کشور ایران به جهت رعایت موازین امنیتی، تنظیم بازار های داخلی، ایجاد رونق در تولیدات داخلی، حمایت از بازرگانان و جلوگیری از رشد قاچاق، در کنار بستر های مالیاتی همراه با تامین مباحث ایمنی مانند بیمه، سلامت کالا و… اقدام به تأسیس سازمانی با نام گمرک کرده ‌اند که همراه با قوانین و تشریفاتی عموماً سختگیرانه در هنگام ورود هر کالایی به داخل کشور، سعی در رسیدن به اهداف قید شده دارند.

واژه ی تقریباً آشنای حمل و ترخیص کالا از همین قوانین گمرکی ایجاد شده است. چرا که از نگاه قوانین حاکم بر گمرک، هر کالایی که قرار به ورود به داخل مرز های کشور را دارد باید بتواند برخی استاندارد های لازم به جهت کیفیت، مباحث امنیتی و بهداشتی در کنار حمل و نقل منطقی را تامین نماید. این ساز و کار های قانونی در گمرک با توجه به طیف وسیع کالا هایی که قرار است وارد کشور بشوند، تنوع فراوانی پیدا می کند و گاها می تواند بسیار پیچیده، همراه با جزئیات بسیار باشد. از این رو برای شرکت هایی که به جهت فعالیت های اقتصادی خود اقدام به واردات کالا می کنند، دانستن ساز و کار های گمرکی قطعاً بسیار مهم خواهد بود. اما از آنجا که طیف وسیعی از شرکت ‌ها چندان اطلاع دقیقی از جزئیات حقوق حاکم بر حمل و ترخیص کالا ندارند و الزاما همگی آنها می‌ خواهند که مسیر واردات کالایشان بدون هر گونه شبه ی قانونی و یا تأخیری صورت گیرد، لزوم وجود شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا برای آنها احساس می ‌شود.

 

بسیاری از این شرکت ‌ها با کمک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا یا از طریق کسب مشاوره های لازم به خوبی و تحت شرایط کاملا قانونی مباحث و جزئیات حمل و ترخیص کالای خود را انجام می ‌دهند. از آنجا که همراه با این مقدمه به اهمیت وجود شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا پی بردید، شاید این طور باید به این مسئله پرداخت که اصولاً هدف کلی از ایجاد این نوع شرکت ها چیست؟ و در صورت استخدام امور حقوقی چه وظایفی خواهند داشت؟

هدف از ایجاد شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا

بر اساس اهداف کلی گمرک ایران می توان این طور بیان نمود که شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا وظیفه ی یاری رساندن به بازرگانان در امور صادرات کالا، واردات کالا و ترخیص آن از گمرک در چارچوب قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران را دارا می باشد. شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا با به کارگیری کارگزار های گمرکی و تکیه بر تجربه های بالایی که در عرصه ی صادرات و واردات دارد این توانایی را کسب کرده‌ است که بتواند تشریفات گمرکی را به خوبی انجام دهد و حمل و ترخیص کالا های وارداتی و یا صادراتی را به روش های قانونی انجام نمایند به طوری که کمترین اتلاف زمانی ایجاد شده باشد.

 

در یک تعریف ساده، هدف کلی از ایجاد این دست از شرکت ها ترخیص کالا های وارداتی یا صادراتی از گمرک می باشد به گونه ای که تمامی مراحل قانونی کار طی شده باشد و زمان کوتاهی به جهت انجام تشریفات قانونی صورت گرفته باشد.

از ترخیص قطعی کالا تا نیاز به ترخیص کار

وقتی می خواهیم راجع به حمل و ترخیص کالا صحبت کنیم، در واقع هدف از این صحبت ترخیص قطعی کالا می باشد. یعنی حالتی که صاحب کالا در مسیر واردات، آن کالا را وارد کشور نموده و از هر گونه نظارت گمرکی خارج شده باشد. این یعنی آن که اداره ی گمرک باید اجازه ی خروج قطعی کالا از گمرک را داده باشد. هدف از ترخیص کالا رسیدن به همین اجازه ی ساده می باشد که می تواند جزئیات و روند بسیار پیچیده ‌ای داشته باشد.

معمولاً جریان ترخیص کالا توسط فرد یا شرکتی به غیر از صاحبان کالا انجام می ‌شود که در غالب شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا، با نام ترخیص کار از آنها یاد می ‌شود. ترخیص کار وظیفه دارد که در تمامی مراحل ترخیص کالا نسبت به ارائه ی کلیه ی مدارک لازم از جمله بیمه، بارنامه، فاکتور ها، گواهی مبدا و ترخیصیه اقدام نماید. از سوی دیگر ترخیص کار باید اقدام به تهیه ی کامل مدارک صاحب یا صاحبان کالا از جمله کارت بازرگانی و کارت ملی نماید. از طرفی اگر کالایی قصد ورود به داخل کشور را دارد که ورود آن منوط به کسب اجازه یا پروانه از سازمانی خاص را خواهد داشت، حتما باید این اجازه نامه ضمیمه ی اسناد بشود و اگر موجود نیست ترخیص کار با توجه به تجربیات خود، صاحب کالا را مطلع و همراه با آن سعی در اخذ پروانه ی ذکر شده بنماید.

 

مباحثی مانند چگونگی تنظیم اظهارنامه و اسنادی که باید ضمیمه ی پرونده ی کالای مورد نظر بشود، از جمله پیچیدگی های همراه با ترخیص کالا خواهد بود که درک درست همراه با طی کردن کاملا قانونی مراحل مختلف آن، مواردی است که تنها از عهده ی مشاوران و بازرگانان خبره بر می آید. از این رو، صاحبان کالا در هنگام برخورد با ساز و کار های قانونی گمرک علاقه به استخدام ترخیص کار دارند تا بتوانند از طریق تجربیات فرد یا شرکتی که با هدف حمل و ترخیص کالا فعالیت می کند، هر چه بهتر و راحت تر ترخیص قطعی کالایشان را بگیرند.

یک ترخیص کار باید چه چیز هایی را بداند

وقتی در مسیر حمل و ترخیص کالا نیاز به مشاوره و یا استخدام یک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا در بیانی ساده تر ترخیص کار دارید، بهتر است بدانید که فرد مورد استخدام شما بر چه چیز هایی مسلط است. توان انجام چه امور قانونی ای را دارد و در کل باید به چه جزئیاتی از مسیر قانونی ترخیص کالا مسلط باشد. از آنجا که پرداختن به امور صادراتی و وارداتی به هیچ وجه کار ساده ‌ای، انجام این امور بدون داشتن مهارت و تجارب کافی نه تنها نمی تواند موجب ترخیص به موقع کالا باشد، بلکه در مواردی حتی موجب ایجاد موانع قانونی نیز شده است. از این رو به جهت هر چه راحت تر شدن فرایند ترخیص کالا، تاجران از تجارب افرادی با نام ترخیص کار تحت هدایت شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا اقدام به ترخیص کالای خود می نمایند. اما تاجران از شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا انتظاراتی دارند. انتظاراتی که همراه با دانسته های این شرکت ها تامین می شود. از این رو یک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا باید به خوبی بداند که:

  • چطور بتواند الزامات قانونی در ورود و صدور کالا را رعایت کند.
  • از کلیه ی محدودیت ها و ممنوعیت های وضع شده اطلاع کامل داشته باشد. هر چند که این محدودیت ها و یا ممنوعیت ها بسیار جدید برقرار شده باشند
  • از معافیت ها و تخفیف های وضع شده بر کالا ها چه از لحظه صدور تا زمان لغو اطلاع کامل داشته باشد.
  • از میزان عوارض های حاکم در تشریفات گمرکی اطلاع کامل داشته باشد
  • از مقررات مالیات و جزئیات حاکم بر آن در گمرک آشنایی کامل داشته باشد.
  • در جریان سیاست های جدید و قدیم دولت و یا سیاست های احتمالی پیش رو در باب کالاها اطلاع کافی داشته باشد.
  • از جریانات حاشیه ای بازار های موازی امور گمرکی مانند معاملات پایاپای مرزی، مناطق آزاد و … همراه با فرصت ها و تهدید های آن آگاه باشد.
  • از آمار و ارقام واردات و صادرات انواع کالاها اطلاع کامل داشته باشد.
  • از کلیات و در برخی از موارد جزئیات قوانین حاکم بر گمرک کشور طرف خارجی مطلع باشد.
  • بتواند به تاجران تحت خدمات خود آموزش های لازم و کافی را بدهد.
  • توانایی نماینده شدن برای تاجر در بازارهای آن سوی مرزها را داشته باشد و در آن بازارها به جهت بهبود تجارت صاحب سرمایه کوشا باشد.
  • به زبان های بین المللی، خصوصا زبان انگلیسی در امور تجاری و گمرکی تسلط داشته باشد.

در تمامی موارد ذکر شده که کلیات توانمندی های یک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا را شامل می شود در کنار جزئیات فراوان دیگری که بنا به نوع خدمات ترخیص می تواند احساس نیاز شود، به وضوح می توان به تخصصی بودن فعالیت های یک ترخیص کار حرفه ای اشاره کرد. تخصصی که کسب آن در توان هر شخص و یا شرکتی نمی باشد و غالب تاجران نه وقت کافی و نه توان کافی در فراگیری تمامی این مهارت ها را دارند. از این رو داشتن یک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا که می تواند به خوبی از عهده ی پیچیدگی های قانونی ترخیص کالا برآید، برای هر تارجری از اهمیت بسیار برخوردار است. شاید به همین دلایل است که تاجران همواره به دنبال شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالایی هستند که بتواند در روندی حرفه ای کالای آنها را از گردنه ی پر پیچ و خم گمرک عبور بدهد.

 

کار هایی که یک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا می تواند برای شما انجام بدهد

در امور قانونی حمل و ترخیص کالا پیچیدگی‌ های قانونی بسیاری وجود دارد. از طرفی مسیر اداری طولانی با جزئیات بالا در روند حمل و ترخیص کالا می تواند این پروسه را به فرآیندی بسیار زمان بر و حتی غیر ممکن تبدیل نماید. در مباحث مطرح شده در ابتدای مقاله با نیاز به استخدام یک ترخیص کار آشنا شدیم و حالا می خواهیم بررسی کنیم که یک ترخیص کار اصولاً چه کار هایی را می ‌تواند برای ما انجام بدهد.

  • ترخیص کار حرفه ای نیاز های قانونی و اداری تاجر را شناسایی می‌ کند و با توجه و دقت در این نیاز ها همراه با مشاوره های حقوقی و اداری لازم، سعی در پیشرفت و سهولت تجارت او می نماید. اصولاً بسیاری از تاجران که یا با ورود سرمایه هایی در این عرصه، نوپا محسوب می‌ شوند و یا همراه با سابقه ی طولانی در امر تجارت گاهاً به تجارت کالایی غیر تخصصی اقدام می کنند، اطلاع دقیقی از جزئیات گمرکی مربوط به کالای خود ندارند. شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا می تواند با درک صحیح این کاستی ها علاوه بر آموزش های لازم، در بهبود روند تجاری محصول تاثیرگذار باشد.
  • ترخیص کار خوب باید رابط قانونی میان تاجر و نهاد های دولتی باشد تا بتواند الزامات دولتی حاکم بر صادرات و واردات را بر آورده سازد.
  • ترخیص کار باید در امور جاری حمل و ترخیص کالا به نوعی اطلاعات و مدارک لازم را تهیه و آماده به جهت ارائه به مراجع قانونی نماید. اطلاعاتی شامل جزئیاتی مانند: نوع کالا، الزامات همراه کالا، بررسی نیاز های داخلی، مشتریان، کشور های مبدأ و مقصد و… از جمله ی این موارد می باشند.
  • هر گونه اطلاعات ناقص و یا شبه دار قانونی که به مراجع قانونی تحویل داده می شود، می تواند موجبات دردسر های قانونی باشد. از این رو شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا باید قبل از ارائه ی مدارک به گمرک، به جهت بررسی و مطابقت قانونی مدارک، بررسی‌ های لازم را انجام بدهد.
  • شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالای خوب کلیه ی محصولات تاجر را طبقه بندی می کند تا از لحاظ مالیاتی به درستی محاسبه شده و شفاف ‌سازی صورت گیرد.
  • داشتن یک فرد مسلط به امور قانونی حمل و ترخیص کالا در هر دو سوی مرز می تواند در بهبود و رشد تجاری یک شرکت بسیار تاثیرگذار باشد. یک ترخیص کار خوب و مطمئن تحت هماهنگی یک شرکت خدماتی حمل و ترخیص کالا می ‌تواند با حضور در آن سوی مرز ها علاوه بر تسریع در روند جاری تجارت، موجبات ورود به بازار های جدید را نیز ایجاد نماید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *