ثبت طرح دوبعدی

ثبت طرح دو بعدی

ثبت طرح دو بعدی: پیش از اینکه ثبت طرح دو بعدی را انجام دهید باید بدانید که طرحتان چگونه طرحی می‌باشد.

این طرح یکی از طرح‌هایی می‌باشد که شکل و ظاهر کلی یک کالا و محصول را نشان می‌دهد اما از نظر حقوق مالکیت فکری باید بدانید که، طرح دو بعدی خصوصیات ویژه‌ای دارد که مربوط به به شکل و ساختار و یا نقش و تزئینات به کار رفته در یک کالای صنعتی می‌باشد و موجب زیبایی و جذابیت کالا می‌شود.

بر این اساس برای ثبت طرح دو بعدی به عنوان یک قاعده کلی باید بدانید که طرح دو بعدی متشکل است از:

  • طرح‌های سه بعدی آن مانند شکل یک کالا یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.
  • طرح‌های دو بعدی مانند تزئینات، خطوط و یا رنگ‌های به کار رفته در یک کالا یکی دیگر از ویژگی‌های آن است.
  • گاهی اوقات هر دو مورد بالا را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

ثبت طرح دو بعدی

ثبت طرح دو بعدی چیست؟

ثبت طرح دو بعدی در انواع بسیار زیادی از محصولات صنعتی و حتی صنایع دستی می‌تواند به کار برده شود، این ابزار شامل، ابزارآلات فنی، کالاهای لوکس و تجملی، خودروهای سواری، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، وسایل برقی و الکتریکی، طرح‌های نساجی، کالاهای تفریحی و … می‌باشد.

شما برای ثبت طرح دو بعدی باید بدانید که این طرح روشی است که کالا را خوشایند و جذاب نشان می‌دهد و به همین دلیل ارزش های تجاری و قابلیت فروش یک محصول افزایش پیدا می‌کند و حتی باید بدانید در برخی از موارد امکان دارد علت منحصر به فرد فروش محصولات یک شرکت باشد.

حمایت کردن از طرح دو بعدی بدون ثبت طرح دو بعدی آن امکان پذیر نمی‌باشد. مرجعی که طرح‌های دو بعدی را ثبت می‌کند اداره مالکیت صنعتی در تهران می‌باشد.

ثبت طرح دو بعدی موجب می‌گردد، مالک طرح حق انحصاری محصول را داشته باشد و همچنین از نسخه برداری غیر مجاز یا تقلید توسط اشخاص دیگر جلوگیری گردد. شما با ثبت طرح دو بعدی حق انحصاری محصول را به دست می‌آورید و به دست آوردن این حق موجب می‌شود افراد دیگر از ساخت، واردات، صادرات، عرضه و همچنین فروش هر محصولی که طرح آن شرکت و یا شخص در آن محصول به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع شوند.

بهره‌برداری کردن از یک طرح دو بعدی که ثبت می‌شود عبارت است از ساخت، فروش و وارد کردن اقلامی که حاوی آن طرح دو بعدی می‌باشند.

فردی که مالک ثبت طرح دو بعدی می‌باشد به راحتی می‌تواند علیه شخصی که بدون موافقت وی اقدام به بهره برداری بردن از طرح دو بعدی ثبت شده کرده است شکایت کند و در دادگاه اقامه دعوی نماید. بهره‌برداری کردن از طرح دو بعدی توسط شخص دیگر شامل ساخت، فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح دو بعدی می‌باشد.

ثبت طرح دو بعدی چیست؟

مدارک ثبت طرح دو بعدی

برای ثبت طرح دو بعدی به مدارکی نیاز دارید که با ارائه دادن این مدارک می‌توانید طرح خود را ثبت نمایید. این مدارک عبارتند از :

  • مدارک کامل و مثبت هویت متقاضی و فردی که طراح می‌باشد را باید به طور کامل ارائه دهید.
  • در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی انجام شود باید مدارک نمایندگی به طور کامل ارائه گردد.
  • اگر طرح صنعتی شما دو بعدی باشد باید پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی آن را ارائه دهید، همچنین باید پنج نمونه از طرح ترسیم شده را به عنوان نمونه تحویل دهید.
  • اگر  طرح صنعتی سه بعدی باشد باید پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی آن طرح را ارائه دهید و همچنین باید پنج نمونه از طرح ترسیم شده که تمامی جوانب طرح در آن مشخص باشد را تحویل دهید.
  • دقت داشته باشید که در ثبت طرح دو بعدی اگر طرح شما صنعتی سه بعدی باشد مرجع ثبت می‌تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست کند، اندازه ماکتی که شما باید از مدل طرح خود ارائه دهید، حداکثر 20×20×20 سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلو گرم باید باشد و همچنین ماده‌هایی که در آن به کار می‌روند باید با دوام و غیر فاسد شدنی باشند. شکل‌های گرافیکی و ترسیم شده در طرح شما  باید حداکثر در ابعاد 10×20 سانتی‌متر باشد و قابلیت نصب بر روی چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی را داشته باشد.
  • در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید درخواست کتبی ثبت طرح دو بعدی خود را تحویل دهید.
  • اگر می‌خواهید درخواست کتبی خود را ارائه دهید می‌توانید اسم طراح را ذکر نکنید، هر چند که اگر طراح مایل نباشد می‌توانید این اقدام را انجام دهید.
  • یکی دیگر از مدارک‌هایی که مربوط به ثبت طرح دو بعدی می‌باشد رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه است، در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح دو بعدی باشد، رسید مربوط به پرداخت هزینه‌های اضافی را هم باید ارائه دهید.
  • مدارکی که مربوط به حق تقدم است را باید همزمان با تسلیم اظهارنامه حداکثر ظرف مدت 15 روز تحویل دهید.

مدارک ثبت طرح دو بعدی

ضرورت‌های ثبت طرح دو بعدی

برای ثبت طرح دو بعدی دقت داشته باشید که باید مواردی را رعایت کنید. این موارد عبارت می‌باشند از:

  • اسم، کدپستی، نشانی، تابعیت، شماره ملی و سمت متقاضی یا نماینده قانونی متقاضی را باید به طور کامل ارائه دهید. در صورتی که متقاضی شخص حقوقی باشد باید نام، نوع فعالیت، تابعیت، محل سکونت، محل و شماره ثبت و هر شناسه دیگری که الزامی است را ذکر کنید.
  • اسم، کدپستی، اقامتگاه شخص و یا اشخاصی که صلاحیت ثبت طرح دو بعدی و دریافت ابلاغ‌ها را در ایران دارند را باید به طور کامل ارائه دهید، این مدارک در صورتی نیاز است که متقاضی در ایران نباشد.
  • اگر متقاضی همان طراح ثبت طرح دو بعدی نباشد، اسم و اقامتگاه او را باید به طور کامل ارائه دهید.
  • کالا و طبقه‌ای که متقاضی درخواست ثبت آن طرح را داده است را باید ذکر کنید.
  • ضمائم را باید به طور کامل تعیین کنید.

ضرورت‌های ثبت طرح دو بعدی

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *