انتخاب نام شرکت

 انتخاب اسم شرکت

 انتخاب نام شرکت : یکی از مهم‌ترین و اولین مراحل ثبت شرکت تجاری انتخاب نام شرکت می‌باشد.

باید دقت داشته باشید که نام شرکت حداقل از سه کلمه خاص تشکیل شده باشد که به اصطلاح به آن سه سیلابی می‌گویند.

یکی از نکات مهم برای انتخاب اسم برای شرکت این است که ترکیب مشابه آن نباید در شرکت دیگری باشد که به ثبت رسیده است. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب اسم شرکت مد نظر داشته باشید تکراری نبودن اسم شرکت می‌باشد.

 انتخاب نام شرکت

نحوه انتخاب نام شرکت

شما زمانی که در مورد پیشرفت و موفقیت کسب و کار خود برنامه ریزی می‌کنید، اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که یک اسم بسیار مناسب برای آن کسب و کار انتخاب کنید، چرا که انتخاب نام شرکت اگر مناسب باشد می‌تواند موجب موفقیت شما باشد و برعکس اگر مناسب نباشد ضررهای جبران ناپذیری را به شما وارد می‌کند.

یکی از نکاتی که باید در انتخاب اسم شرکت دقت داشته باشید این است که به سلایق مشتریان و مخاطبان شما نزدیک باشد.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی اسم شرکت‌ها انجام شده است به این نتیجه رسیده‌اند که شرکت‌هایی که نام اصیل ایرانی دارند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند، پس بنابراین زمانی که شما یک اسم زیبا برای شرکت خود انتخاب کنید تاثیر بسیار زیادی در ذهن مشتریان می‌گذارید و از همین طریق آن‌ها را جذب می‌کنید.

همانطوری که گفتیم یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت انتخاب اسم شرکت می‌باشد که شما باید با چگونگی انتخاب آن آشنا باشید، به همین دلیل در ادامه برخی از ویژگی‌های انتخاب نام شرکت را بیان می‌کنیم.

  1. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که انتخاب اسم شرکت باید داشته باشد این است که اسم آن باید فارسی باشد و در فرهنگ لغت دهخدا آن اسم وجود داشته باشد، همچنین باید معنادار هم باشد.
  2. دقت داشته بشید که اسم به هیچ عنوان نباید اختصاری باشد، بلکه باید به صورت کامل و خوانا آن را در سیستم ثبت کنید تا مورد پذیرش قرار گیرد.
  3. کلمه‌های خاصی که در انتخاب اسم شرکت به کار می‌برید باید بدون حروف و کلمه‌های رابط باشد، به عنوان مثال حرف‌هایی مانند (و – از – با ) نباید در بین کلمات وجود داشته باشد.
  4. اگر می‌خواهید در انتخاب اسم شرکت از اعداد استفاده کنید باید به صورت نوشتاری آن‌ها را وارد کنید.

نحوه انتخاب نام شرکت

محدودیت‌های انتخاب نام شرکت

برخی از اسم‌ها هستند که از آن‌ها نمی‌توان برای اسم شرکت استفاده کرد و این اسم‌ها مجاز نیستند و یا برای اینکه بخواهید از این اسم‌ها استفاده کنید باید مجوز آن را از مراجع مربوطه کسب کنید.

از جمله این اسامی ایران، ملی, اورست، جهاد، بسیج، آزاده، دفتر، متریک، میهن، مونتاژ، نیک، امنیت، تک نو، ونوس، ایمان، فامیلی، شهید، تست، آسانسور، نفت، سازمان، مرکز، مدرن، پتروشیمی، کشور، ایتال، اقتصاد، بیو، ایثارگران، شاهد، آژانس و … می‌باشد. کلمه‌هایی هم که محلی می‌باشند مانند آذری، ترکی، کردی و … را فقط می‌توان در آن استانی که اقامت دارید استفاده کنید و تنها در آن استان ثبت می‌شوند.

بنابراین باید دقت داشته باشید که در انتخاب نام شرکت حتما باید از اسم خاصی استفاده کنید، این اسم خاص شامل فرد و یا شی می‌باشد و همه را به هیچ عنوان نباید در برگیرد.

محدودیت‌های انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

همانطوری که بیان کردیم انتخاب نام شرکت باید حداقل سه سیلاب باشد.

از آنجایی که انتخاب اسم برای شرکت بسیار مهم است، به تازگی اداره ثبت شرکت‌ها سامانه‌ای را برای تعیین و پذیرش اسم شرکت‌ها راه اندازی کرده است.

این سامانه بسیاری از مشکلات در مورد انتخاب اسم شرکت را حل کرده است و شما را در انتخاب اسم شرکت راهنمایی می‌کند.

البته شما برای اینکه انتخاب نام مناسبی برای شرکت داشته باشید راه‌های دیگری هم وجود دارد، مانند موسسه‌هایی که بیشترین خدمت در تاسیس شرکت‌ها و انتخاب نام آن‌ها می‌باشد.

انتخاب نام شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

مراحل انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت دارای مراحل خاصی می‌باشد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  1. اولین مرحله‌ای که شما باید برای انتخاب نام شرکت بگذرانید، سامانه‌ای می‌باشد که در اداره ثبت شرکت‌ها می‌باشد. شما باید در این سامانه تمامی اطلاعات خود را وارد کنید، اطلاعاتی شامل اعضای هیئت مدیره، آدرس، قوانین و … تا بعد از اینکه این مدارک به ثبت رسید نام شرکت را هم برای شما تعیین کنند.
  2. بعد از اینکه تمامی مدارک شما به ثبت رسید، می‌توانید نام شرکت را که مد نظر شما می‌باشد را وارد کرده و باید دقت داشته باشید که نام‌های انتخابی شما حداکثر 5 سیلاب و حداقل 3 سیلابی باشد. یکی از نکاتی که باید بسیار به آن توجه داشته باشید این است که دقت کنید اولین نامی را که وارد می‌کنید بسیار دقیق و صحیح باشد، در غیر اینصورت اسامی بعدی که وارد کرده‌اید خوانده نمی‌شود.
  3. بعد از اینکه با انتخاب اسم شرکت شما موافقت شد و آن را به طور کامل تایید کردند، باید اوراق شرکت خود را پرینت کنید و برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. بعد از این اسم شرکت شما در اظهارنامه‌ها، اساسنامه‌های شرکت ثبت می‌شود. شما دیگر به راحتی بعد از تایید نام شرکت خودتان به راحتی می‌توانید فعالیت‌های خود را شروع کنید.

مراحل انتخاب نام شرکت

جمع بندی

به طور کلی در مورد انتخاب نام شرکت، به این نتیجه می‌رسیم که شما باید برای انتخاب اسم برای شرکت خود اگر آگاهی در این مورد ندارید باید به مشاورین و متخصصین که در این حوزه فعالیت دارند اعتماد نموده و بیشتر مراحل ثبت شرکت خود را به آن‌ها واگذار کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
آنچه در این مطلب می‌خوانید

2 پاسخ

    1. درود،
      بله محدودیتی در تعداد کلمان،سیلاب‌ها و یا بخش‌های نام شرکت شما وجود ندارد، تنها عاملی که مهم است این است که نباید نام انتخابی شرکتتان از قبل توسط کس دیگری انتخاب شده باشد، برای اینکه نام های تک سیلابی و دو سیلابی در طی سالهای قبل تقریبا به طور کامل استفاده شده‌اند ناچارید از اسامی ترکیبی پیچیده‌تر برای اسم شرکت استفاده کنید تا شانس تداخل کمتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *