رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت

 

رتبه بندی شرکت ها بر چه اساسی انجام می شود:

قبل از آنکه اساس و پایه رتبه بندی شرکت شرح داده شود لازم است تعریف درستی از “رتبه بندی” یا “گرید” ارائه گردد. رتبه بندی شرکت معیار و مقیاسی محسوب می گردد که صلاحیت و شایستگی یک شرکت را از نظر ارائه خدمات و فعالیت هایش به صورت کمی و کیفی ضمانت می کند. این کار در ایران به وسیله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صورت می گیرد. اخذ رتبه یکی از ضروری ترین کارهایی است که یک شرکت باید برای پیشرفت کار خود به دنبال آن باشد. این کار به سود شرکت شما خواهد بود زیرا می توانید شرکت خود را از نظر کیفی و کمی مورد ارزیابی قرار دهید و با شناخت درست از وضعیت شرکت خود می توانید سعی در بهبود و رفع نواقص آن داشته باشید و در عرصه رقابت ها خیلی بهتر ظاهر شوید.

اساس ها بر طبق موارد زیر است:

1- تجربه های کاری و فعالیت های شرکت

2- سابقه بیمه شرکت

3- تعداد اعضا شرکت و کارایی شان

4- قدرت مالی و اقتصادی

5- توانایی های فنی، مهندسی و علمی

6- آخرین اظهارنامه (بر اساس سال کاری)

طبقه بندی شرکت ها جهت رتبه بندی:

شرکت ها بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه بندی می شوند. سازمان فنی و عمران استاندارد شرکت ها را در دو گروه پیمانی و مشاور طبقه بندی نموده است. اما این دسته بندی برای انجام رتبه بندی شرکت ها، طبق مصوبات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت فنی و عمرانی استانداری ها به صورت دیگری صورت گرفته است و در 5 گروه کلی مطرح شده است که شامل رتبه بندی شرکت های؛ مشاور، پیمانکار، انفورماتیک، انبوه سازان و طرح و ساخت است. در میان رتبه بندی های معرفی شده، رتبه بندی مشاور و پیمانکار متداول تر است که در ادامه به تفصیل توضیح داده می شود:

1- رتبه بندی شرکت های مشاور:

این گروه از شرکت ها در سه پایه دسته بندی می گردند که شامل رشته های نفت و گاز، صنعت، معدن، انرژی، مخابرات، کشاورزی، شهرسازی و معماری و راه و ترابری است. رتبه یک بیانگر بالاترین حالت پایه آن شرکت است و سه کم ترین رتبه را نشان می دهد. فعالیت این گروه از شرکت ها بیشتر در حیطه طراحی و نظارت است. در واقع این شرکت ها رابط میان شرکت های پیمانکار و کارفرما محسوب می شوند. اساس رتبه دهی در این قبیل از شرکت ها داشتن اعضای فنی و مهندسی در میان نیروهای هیئت مدیره خود و نیز امکانات و لوازم فنی و نرم افزاری است.

2- رتبه بندی شرکت های پیمانکار:

پیمانکار به دو صورت حقیقی و حقوقی رتبه دریافت می کند. رتبه بندی شرکت های پیمانکاری در پنج پایه صورت می گیرد که شامل یازده رشته مختلف است. پایه یک در رتبه بندی بیانگر بالاترین رتبه  است و بر عکس عدد پنج نشان دهنده کم ترین رتبه است. معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری تعیین کننده 11 رشته رتبه بندی است. این یازده رشته شامل؛ ساختمان، راه و ترابری، صنعت و معدن، کشاورزی، آب، ارتباطات، نفت و گاز، نیرو، کاوش های زمینی، تاسیسات و تجهیزات و مرمت آثار باستانی است. فعالیت و کار شرکت های پیمانکاری حول محور کارهای اجرایی می چرخد مانند پروژه های عمرانی. اساس رتبه بندی شرکت های پیمانکاری قدرت مالی، رزومه فعالیت ها و داشتن اعضای فنی و مهندسی در میان نیروهای هیئت مدیره خود است.

شرایط گرفتن رتبه چیست؟

رتبه بندی شرکت ها برای بستن قرارداد با مراکز دولتی بسیار اهمیت دارد. اگر شرکتی دارای رتبه نباشد، نمی تواند با این مراکز قرارداد منعقد کند. نکته دیگری که در بحث اهمیت رتبه و گواهی صلاحیت مطرح است این است که از طرف دیگر اگر شرکت پیمانکاری فاقد رتبه باشد، نمی تواند در مناقصات و مزایده ها فعالیتی داشته باشد. امتیاز دیگری که گرفتن رتبه برای یک شرکت فراهم می کند این است که ارزش سهام آن شرکت در بازار بورس ارتقا پیدا می کند. شرکت های مختلف برای دریافت رتبه باید شرایط خاصی را فراهم نمایند این شرایط به شرح زیر است:

1- باید شرکت شما در سازمان ثبت شرکت ها ثبت شده باشد.

2- شرکت واجد شرایط دریافت رتبه باشد و سو پیشینه حرفه ای نداشته باشد.

3- داشتن مدرک کارشناسی فنی و مهندسی 3/2 افراد اصلی هیئت مدیره

4- اعضای هیئت مدیره باید سابقه کار در این حیطه را داشته باشند.

5- هیئت مدیره نباید کارمند دولت باشد.

6- تهیه مدارک لازم جهت اخذ رتبه (این مرحله اهمیت ویژه ای دارد):

این مدارک شامل داشتن مفاصا حساب بیمه از قراردادها، تهیه کد اقتصادی، اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی کثیرالانتشار، تمامی آگهی های چاپ شرکت، اعلامیه تاسیس، کپی برابر اصل از تمام برگه های مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه، مدرک تحصیلی اعضا، کارت پایان خدمت اعضا، تصویر 4×3 اعضا اصلی، 5 برگ اول هر قراردادی که منعقد شده، مهر و مدرک امضا مربوط به فردی که حق امضا را در شرکت دارد.

7- انجام ثبت نام در سامانه ساجات و دریافت شناسه و کد رهگیری از آن سامانه

8- بارگذاری تمام مدارک ذکر شده در سامانه ساجات

9- ارائه تمامی مدارک ذکر شده به سازمان ساجات

10- واریز هزینه های لازم

 

ثبت فرهیختگان راهنمای شما جهت دریافت رتبه برای شرکت خود:

همانطور که مشخص است کسب رتبه برای شرکت ها مسیر آسانی ندارد و پروسه های مختلفی برای رسیدن به آن باید طی شود. اما برای هر شرکت دریافت آن امری ضروری محسوب می گردد از این رو، داشتن یک مشاور با تجربه و آگاه به بخش های مختلف، می تواند مدت زمان انجام این پروسه را بسیار کاهش دهد. مشاوران با تجربه ما در ثبت فرهیختگان آماده اند تا در این راه همراه شما باشند. شما به کمک مشاوره رایگان ما می توانید در سریع ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت و کم ترین هزینه به هدف خود برسید. کارشناسان و وکلای ما در ثبت فرهیختگان به تمامی امور قانونی و مدیریتی رتبه بندی شرکت ها اشراف کامل دارند. در صورتی که شرکت شما نسبت به شرکت های رقیب بتواند رتبه و گرید بالاتری را کسب نماید، این کار باعث پیشرفت های چشمگیری در پروژه ها و فعالیت های شرکت شما خواهد شد. از مزایای دریافت رتبه بالا برای یک شرکت می توان  به همکاری با شرکت های خارجی، بستن قراردادهای بزرگ دولتی و افزایش اعتبار شرکت نظر کارفرمایان و… اشاره نمود.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *