ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی کارایی بسیار زیادی در ایران دارد و هدف از تاسیس آن سود به دست آمده است که در آخر بین اعضای آن تقسیم می‌شود. ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی همچون سایر موسسات امری بسیار مهم است اما به صورت متفاوت مراحل خود را طی می‌کند.

با پیشرفت تکنولوژی افراد برای گذراندن زندگی خود نیازمند به کسب علم و دانش هستند از این رو به موسسات علمی و آموزشی مراجعه می‌کنند اما نکته قابل توجه این است که افرادی برای آغاز کسب و کار خود اقدام به ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی می‌کنند و باید تمامی اطلاعات را در این زمینه در دست داشته باشند.

این موسسات نیز همچون برخی از موسسه‌ها نیازمند به مجوزهایی می‌باشد که فعالیت آن‌ها کاملا قانونی صورت بگیرد.

مجوزهایی که برای ثبت و تاسیس این موسسات الزامی است از سوی بنیادهای وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم و تحقیقات و همچنین سازمان آموزش و پرورش صادر می‌شود.

افرادی که به تاسیس موسسه آموزشی پرداختند برای جذب افراد به موسسات خود باید هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و نکته مهم این است که برخی از این موسسات بر حسب فعالیتشان دسته بندی می‌شوند، برخی بر حسب مالکیت آن دسته بندی می‌شوند همچون موسسات قسمت تعاونی، خصوصی و دولتی، برخی از موسسات بر حسب هدف فعالیتشان و در نهایت موسساتی که بر حسب موضوعات و عناوین خاص دسته بندی می‌شوند و بر اساس این موارد خاص اقدام به مجوزهای مربوطه می‌کنند.

ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

شرایط ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

موسسه فرهنگی و آموزشی نیز همچون سایر موسسات نیازمند به شرایط و ضوابطی می‌باشد که از جمله آن‌ها:

  • یکی از شرایط ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی این است که فرد متقاضی باید حداقل 25 سال سن داشته باشد و این در صورتی است که آن فرد مجرد باشد و چنانچه فرد متاهل باشد باید حداقل 27 سال سن داشته باشد.
  • یکی دیگر از شرایط ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی این است که فرد متقاضی باید دارای صلاحیت علمی، تخصصی، سوابق فرهنگی و هنری باشد البته نکته قابل توجه این است که این سوابق با فعالیت‌های مربوطه مناسب و منطبق باشد.
  • یکی دیگر از شرایط ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی این است که افراد باید دارای مدرک حداقل کارشناسی باشند و در صورتی که فرد متقاضی مرد باشد باید دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت باشد.
  • فرد متقاضی نباید هیچگونه سابقه‌ای در زمینه ورشکستگی داشته باشد.
  • یکی از مهمترین شرایط ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی این است که فرد متقاضی باید امکانات لازم و کافی را در دست داشته باشد.
  • و از دیگر شرایط بسیار مهم برای ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی این است که فرد متقاضی نباید هیچگونه سوء سابقه کیفری داشته باشد و هیچگونه خطایی از او سر نزده باشد.

نکته: چنانچه فرد تمامی این شرایط را دارا باشد و سرمایه کافی در دست داشته باشد از این رو می‌تواند مدارک خواسته شده را ارائه دهد و مجوزهای لازم را در دست داشته باشد و سپس اقدام به تاسیس این موسسه کرده و در نهایت نیروی کار بسیار مجرب و کارآزموده را استخدام کند و فعالیت خود را به صورت کاملا قانونی آغاز کند.

شرایط ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

مدارک ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

  • در ابتدا فرد متقاضی باید درخواست تاسیس را پر کرده و آن را ارائه دهد و مدیر آن موسسه را مشخص نماید.
  • پرسشنامه‌ای که در برگیرنده مشخصات انفرادی می‌باشد باید به وسیله این افراد تکمیل گردد.
  • تدوین اساسنامه‌ای در زمینه فعالیت مربوطه.
  • ارائه صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی.
  • کپی مدارک شناسایی.
  • کپی از گواهی انجام خدمت سربازی و در صورتی که معاف شده باشد کپی از برگه معافیت.
  • گواهی از نداشتن هیچگونه سوء سابقه کیفری برای تمامی اعضایی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند.
  • گواهی از تمامی مدارک تحصیلی اعضای آن موسسه.
  • عکس سه در چهار پشت نویسی شده.
  • ارائه سوابق موثر در حیطه‌های مرتبط که این خود یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه می‌باشد و یکی از مدارک لازم برای ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی می‌باشد.

نکته: انتخاب حیطه مناسب برای فعالیت موسسه فرهنگی باید به طور کامل در اساسنامه درج شده باشد و افراد از جزئیات این موسسات آگاهی کامل داشته باشند. نکته قابل توجه این است که در زمینه ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی این است که سرمایه، امکانات کافی و نیروی متخصص و مجرب در دست داشته باشند. مهم‌ترین انگیزه برای ایجاد این موسسات این است که سطح دانش افراد ارتقا پیدا کند و فرهنگ و هنر در کشور رواج داشته باشد. مدت زمانی که این موسسات می‌توانند فعالیت داشته باشند بر اساس مجوز صادر شده است و چنانچه زمان و تاریخ این مجوزها به پایان برسد باید برای تمدید آن‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد و در غیر این صورت فعالیت این موسسات کاملا غیر قانونی تلقی می‌شود.

مدارک ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

نکات ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

  • تمامی فعالیت‌های این موسسات باید مطابق با قوانین و مقررات اسلامی باشد.
  • هرگونه تغییر در این موسسات و فعالیت آن‌ها باید با اطلاع و مشورت و هماهنگی با دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی باشد.
  • برای رسیدن به تمامی اهداف و فعالیت ثمربخش فرهنگی و هنری باید قوانین و اصولی به درستی رعایت شود.

نکات ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی

جمع بندی

پس از ثبت موسسه فرهنگی و آموزشی چنانچه یکی از اعضای آن موسسه دچار خطا و اشتباهی شود همچون دیگر شرکت‌ها و موسسات آن فرد توبیخ می‌شود و یا با گرفتن تعهداتی از وی باز هم می‌توانند به او یک فرصت مجدد بدهند.

این موسسات در سراسر ایران زیر مجموعه بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشند و کار نسبتا دشواری می‌باشد و زمانی که افراد می‌خواهند به گرفتن این مجوزها اقدام کنند توصیه می شود طولانی مدت باشند گاه ممکن است دریافت مجوز ساده بسیار نا امید کننده باشد.

5/5 - (3 امتیاز)
آنچه در این مطلب می‌خوانید

2 پاسخ

    1. درود،
      بله، در صورتی که فرد متقاضی مجرد باشد 25 سال و در صورد متاهل باید باید خداقل 27 سال سن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *