ثبت موسسه مالی و اعتباری

ثبت موسسه مالی و اعتباری

ثبت موسسه مالی و اعتباری به چه صورت می باشد؟

در ابتدا باید دانست یکی از مهم ترین موسسات موجود در دنیا موسسات مالی و اعتباری می باشد که در کشور ایران خود به صورت خصوصی فعالیت کرده و متعلق به آن قسمت است حال باید دانست قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری نیز همچون سایر موسسات ویژه آن شرکت می باشد و قبل از ثبت این موسسات باید این اصول به درستی رعایت شوند. موسسات مالی و اعتباری در شمار آن دسته از موسساتی هستند که قبل از تاسیس نیازمند به ثبت می باشند و برای ثبت شرکت در ابتدا باید فرد متقاضی تمامی شرایط لازم را دارا باشد و مراحل آن را طی نماید و تمامی مجوزهایی که لازمه این کار می باشد باید دریافت شود تا فعالیت آنها کاملا قانونی قلمداد شود. برای تاسیس یک موسسه مالی و اعتباری و رعایت قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری در واقع باید گفت نخستین گام دریافت مجوز می باشد که این مجوز از سمت و سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر می شود و چنانچه این مجوز در دست فرد متقاضی نباشد هیچ گونه عمل ثبت و تاسیسی صورت نمی گیرد.

حال به بیان قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری می پردازیم و جزئیات آن را مطرح می کنیم.

قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری:

در ابتدا باید دانست پس از اخذ مجوزهای مربوطه برای ثبت اینگونه موسسات لازم است حداقل 5 نفر گرد هم آیند و سرمایه اولیه برای این فعالیت را تهیه نمایند این سرمایه حداقل 5 میلیون ریال می باشد که حدود 35 در صد این مقدار سرمایه را در حسابی به نام شرکت و متعلق به شرکت پرداخت می کنند اما نکته قابل توجه این است که میزان سرمایه برای بانک ها با یکدیگر متفاوت می باشد و میزان سرمایه لازم برای ثبت و تاسیس یک موسسه مالی و اعتباری توسط بانک مرکزی ارائه و صادر می شود.

 

یکی از قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری این است که یک اساسنامه باید به وسیله شرکت ها تنظیم و ارائه شود و میزان سرمایه بین سهامداران تقسیم می شود و نکته مهم این است که افراد به همان اندازه در این موسسات سهیم هستند که سرمایه ای به میان گذاشته اند و به همان اندازه مسئولیت بر عهده دارند و لازم نیست افراد تلفات وارد شده به این موسسات و ضررهایی که متحمل می شوند خود آن را به میان بگذارند و جبران کنند. نکته قابل توجه این است که هر فردی شرایط ثبت اینگونه موسسات را دارا باشد می تواند برای این کار اقدام کند و طبق قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری مدارک خواسته شده را ارائه دهند. یکی از قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری این است که افراد باید به مدت 5 سال در حیطه مربوطه سابقه داشته باشند که این خود یکی از مهم ترین اصول ثبت تمامی موسسات و شرکت ها می باشد.

یکی دیگر از قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری این است که فرد متقاضی به هیچ عنوان نباید سوء سابقه کیفری و هر گونه محکومیت را داشته باشد و افراد باید تنها در زمینه بانک و بانکداری و سایر امور مالی  مهارت و تخصص فوق العاده ای داشته باشند. یکی دیگر از قوانین ثبت موسسات مالی این است که تمامی اعضای هیئت مدیره باید تنها در این موسسه فعالیت داشته باشند و چنانچه در موسسات غیر مشغول به فعالیت داشته باشند عمل انها لغو و باطل می شود.

مدارک مورد نیاز برای بررسی قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری

افراد متقاضی باید برای ثبت و تاسیس موسسات مالی و اعتباری مدارکی ارائه دهند که از جمله آنها :

  • افراد باید از صلاحیت عمومی، اخلاق نیکو، شهرت، ثروت هنگفت و…برخوردار باشند که این موارد از نکات بسیار مهم در بررسی قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری می باشد.
  • فرد متقاضی باید سرمایه لازم به منظور ثبت و تاسیس موسسه مالی و اعتباری را در اختیار داشته باشد.
  • افراد سهام دار برای ثبت موسسات مالی و اعتباری باید از تخصص و علم ودانش و سابقه برخوردار باشد.
  • فرد متقاضی باید به تمام قوانین و مقررات اصول ارائه شده پایبند باشد.
  • افرادی که بنا به هر دلیلی محکوم به سرقت، اختلاس، خیانت در امانت، کلاهبرداری، ورشکستگی، صدور چک بی محل، تزویر و… شده اند به هیچ عنوان صلاحیت ثبت موسسات مالی و اعتباری و تاسیس آنها را  نخواهند داشت.
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس برای تمامی اعضا
  • ارائه کپی از تمامی مدارک شناسایی هیئت مدیره.

 

نکات مهم درباره قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری:

به طور کلی باید دانست ثبت موسسات مالی و اعتباری از مهم ترین و اساسی ترین شرکت ها و موسسات خصوصی در ایران به شمار می رود که اصول و قوانین خاص خود را دارند و باید دقیقا مطابق با قوانین ارائه شده از طرف اداره ثبت شرکت ها باشد. نکته قابل توجه این است در صورتی که کوچکترین تغییری در قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری ایجاد شود باید با سیاست های بانک مرکزی مغایرت و همخوانی داسشته باشد و تمامی مجوز های لازم برای این کار در دست افراد متقاضی باشد. در انتخاب نام  موسسات مالی و اعتباری باید همچون سایر موسسات قوانین و اصولی رعایت شود مثلا آن نام مطابق قوانین جمهوری اسلامی باشد، سلیس و روان باشد، فارسی باشد.

در نهایت…

نکته مهم و ضروری این است که برای بررسی قوانین ثبت موسسات مالی و اعتباری باید پیش از هرکاری با افراد مجرب و متخصص در این زمینه مشورت شود و چنانچه افراد در این زمینه دچار کوچکترین اشتباهی شوند باید در زمینه جبران تلفات و خسارات چندین برابر آن ضرر تلاش کنند و آن مشکل را برطرف کنند. یکی از نکات مهم در ثبت شرکت و موسسات مالی و اعتباری این است که سهام قابل توجه اوراق بهادار می باشد.

در صورتی که هر یک از این موسسات دچار خطا و اشتباهی شوند و یا مجوز آنها باطل شوند اجازه ادامه فعالیت را نخواهند داشت و باید مجددا برای دریافت مجوز اقدامات لازم به عمل آید. نکته آخر این است که موسسات مالی و اعتباری باید تمامی قوانین و ضوابط مربوط به موسسات غیر دولتی و خصوصی رعایت شده باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *