ثبت شعبه خارجی شرکت

ثبت شعبه خارجی شرکت

ثبت شعبه خارجی شرکت‌ها از جمله شرکت‌هایی می‌باشد که در ممالک خارج از کشور آن‌ها را ثبت می‌کنند، البته پیش از اینکه بخواهید برای ثبت شعبه خارجی شرکت اقدام کنید باید در شعبه ایران به امر تجارت در حوزه فعالیتی خود مشغول باشید و سپس ثبت شعبه خارجی شرکت خود را به انجام برسانید.

چرا که فعالیت این شرکت‌ها در ابتدا باید تحت نظارت دولت باشد و سپس برای ثبت شعبه خارجی شرکت اقدام کنند، البته ثبت شرکت تجاری در ممالک خارجی مقرراتی دارد که باید آنها را رعایت کنید.

در این مطلب نحوه ثبت شعبه خارجی شرکت را بیان می‌کنیم تا شما به تمامی مراحل و شرایط آن آشنایی کاملی به دست آوردید. البته اگر شما با مراحل و شرایط و قوانین ثبت شعبه خارجی شرکت‌ها آشنایی نداشته باشید می‌توانید از کسانی که در این امور آشنایی کافی دارند کمک بگیرید و آن‌ها مشورت‌های لازم را به شما ارائه می‌دهند.

طبق قانونی که در مورد ثبت شعبات وجود دارد، شرکت‌هایی می‌توانند شعبه‌های خارجی خود را تاسیس کنند که در ایران تمامی فعالیت‌های آن‌ها قانونی باشد. یعنی تنها شرکت‌هایی می‌توانند برای ثبت شعبات خارجی اقدام کنند که تمامی فعالیت‌های آن‌ها قانونی باشد.

ثبت شعبه خارجی شرکت

مقررات ثبت شعبه خارجی شرکت

طبق آنچه که بیان کردیم شرکت‌هایی می‌توانند شعب خارجی شرکت خود را در کشورهای دیگر تاسیس کنند که تمامی فعالیت‌های آنان قانونی بوده باشد ولی هر فردی که می‌خواهد این اقدام را انجام دهد و نمایندگی شرکت خود را در شعبات خارجی به دست آورد باید دارای شرایطی باشد که در ادامه برخی از شرایط را بیان می‌کنیم.

  1. باید خدمات فنی و مهندسی و دانش فنی و فناوری داشته باشد و مدارک آن را تحویل دهد.
  2. صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران را باید به صورت گسترده‌ای افزایش دهد.
  3. خدماتی را که بعد از فروش کالا در نظر گرفته می‌شود را باید ارائه دهد و همچنین خدماتی را که مربوط به شرکت‌های خارجی می‌باشد را رعایت کند و ارائه نماید.
  4. تمامی عملیات اجرایی که بین افراد ایرانی و شرکت‌های خارجی صورت می‌گیرد و منعقد می‌شود را باید انجام دهد.
  5. زمینه سازی‌های لازم را برای سرمایه گذاران خارجی که می‌خواهند در ایران داشته باشند را فراهم کند و به طور کامل آن زمینه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.
  6. برای اینکه به کشورهای ثالث همکاری داشته باشد و با آن‌ها قرارداد ببندد باید ابتدا با شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی همکاری داشته باشد.
  7. تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد باید توسط دستگاه‌های دولتی مجوز داشته باشند و به طور قانونی مجاز باشند.

مقررات ثبت شعبه خارجی شرکت

فرآیند ثبت شعبه خارجی شرکت

اگر فردی تقاضای ثبت شعبه خارجی دارد باید ابتدا آن را با شعبه اصلی تطبیق دهد و بعد از اینکه محل مورد نظر خود را تعیین نمود مدیر شرکت را معرفی کند و حق امضاء آن را دریافت کند، سپس بعد از انجام این مراحل می‌تواند شرکت خود را به ثبت برساند.

زمانی که شرکت به خوبی فعالیت‌های خود را انجام دهد باید برای اینکه تقاضای ثبت شعبه خارجی شرکت خود را اعلام کند اظهارنامه‌ای را ضمیمه اختیارنامه مدیریت شعبه ساز و سپس آن را به اداره ثبت تحویل دهد. بعد از آن اداره ثبت دو آگهی را ارائه می‌دهد که می‌تواند بعد از دریافت آن‌ها، آگهی‌های ثبت شعبه خود را در روزنامه چاپ کند.

فرآیند ثبت شعبه خارجی شرکت

مدارک ثبت شعبه خارجی شرکت

برای اینکه ثبت شعبه خارجی شرکت را به انجام برسانید مدارکی را باید تحویل اداره ثبت دهید که این مدارک به شرح زیر می‌باشد.

  1. نسخه اصلی تصدیق مجمع عمومی فوق العاده را که تاسیس شرکت در تهران را قبول کرده است را باید ارائه دهید.
  2. با یکی از وزارتخانه‌ها و یا نهادهای انقلابی باید قرارداد داشته باشید و یا اینکه اگر قراردادی با هیچ یک از این سازمان‌ها ندارید می‌تواند از یکی از وزارتخانه‌های کشور اجازه کسب کنید.
  3. نسخه اصلی اساسنامه شرکت را باید ارائه دهید.
  4. نسخه اصلی اظهارنامه شرکت را باید ارائه دهید.
  5. در صورتی که تمامی اختیارات خود را به وکیل سپرده‌اید باید وکالتنامه وکیل را ارائه دهید. البته باید وکیل شما مدارک مورد نیازی را که نشان دهنده اختیارت او می‌باشد را تحویل دهد.

یکی از نکاتی که باید بسیار به آن توجه داشته باشید این است که تمامی مدارکی را که ارائه می‌دهید باید به فارسی ترجمه شده باشد و همچنین مترجمانی که در وزارت دادگستری هستند آن مدارک را به تایید برسانند.

بعد از اینکه این مدارک توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار گیرد هزینه ثبت از شما دریافت می‌گردد و اگر در مدارک شما هیچگونه نقص و ایرادی وجود نداشته باشد مدارک تایید می‌شود و شما می‌توانید ادامه مراحل ثبت شعبه خارجی شرکت خود را انجام دهید.

یکی از این مراحل این است که باید ثبت شرکت خارجی خود را در روزنامه جمهوری اسلامی ایران به صورت آگهی درج کنید.

مدارک ثبت شعبه خارجی شرکت

تصدیق ثبت شعبه خارجی شرکت

بعد از اینکه شرکت به ثبت رسید باید موارد و شرایط دیگری را هم رعایت کنید که در ادامه این مراحل را بیان می‌کنیم.

  1. نام کامل شرکت را باید درج کنید.
  2. نوع شرکتی که شعبه خارجی آن را به ثبت رسانده‌اید را باید ارائه دهید که سهامی می‌باشد و یا اینکه تضامنی است.
  3. آدرس صحیح و کامل مرکز اصلی شرکت را باید اعلام کنید.
  4. تابعیت شرکت باید ثابت شود.
  5. در تاریخی که شما تقاضای ثبت شعبه خارجی شرکت را می‌دهید باید مقدار سرمایه شرکت را اعلام کنید.
  6. به طور دقیق باید اعلام کنید که در چه محلی، در چه تاریخی و در نزد کدام یک از مقام های صلاحیت دار، شرکت تقاضای ثبت شعبه خود را در خارج از کشور داده است.
  7. شرکتی که می‌خواهد شعبه خارجی خود را تاسیس کند در چه نوع صنعتی در ایران فعالیت‌های خود را شروع کرده است.

تصدیق ثبت شعبه خارجی شرکت

 

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *