ثبت موسسه حقوقی

ثبت موسسه حقوقی

ثبت موسسه حقوقی: یکی از موسساتی که بیشترین کارایی را در بین افراد دارد موسسه حقوقی می باشد که زیر مجموعه ای از موسسات غیر تجاری به شمار می آید و هدف از ثبت موسسه حقوقی و داوری و تاسیس آنها ارائه خدمات علمی و آموزشی و ارائه کمک های انسانی به افراد می باشد. از مهمترین کارایی این موسسات و ثبت آنها پیدا کردن راه حلی سریع و آسان برای حل مشکلات حقوقی مردم می باشد. ثبت موسسه حقوقی و داوری به منظور کسب سود بیشتر صورت می گیرد و در حیطه فعالیت های تجاری گام بر می دارند. نکته قابل توجه این است که این موسسات با حضور تعدادی از وکلا و افراد متخصص و مجرب تشکیل می شود و مراحل ثبت را طی می کند. ثبت موسسه حقوقی و داوری همچون سایر موسسات و شرکت ها نیازمند به شرایط و ضوابطی می باشد که باید به آنها توجه ویژه داشت.

شرایط ثبت موسسه حقوقی

یکی از شرایط ثبت موسسه حقوقی و داوری این است که فرد متقاضی باید توانایی ارائه خدمات و مشاوره حقوقی را داشته باشد و پروانه وکالت در دست داشته باشد. نکته مهم و اساسی این است که در صورتی که این موسسات پروانه وکالت در دست نداشته باشند ثبت و تاسیس آنها غیر قانونی می باشد و فعالیت آنها امکان پذیر نمی باشد.

یکی دیگر از شرایط ثبت موسسه حقوقی و داوری این است که فرد متقاضی باید تمامی مجوزهای لازم را از سوی قوه قضائیه دریافت کند و سپس اقدام به ثبت و تاسیس نماید.

نکته: در صورتی که هر یک از این گواهی های مربوط به اتمام برسد باید ان را تمدید نمایند.

یکی از شرایط ثبت موسسه حقوقی و داوری این است که فرد متقاضی هیچگونه سوءسابقه کیفری نباید داشته باشد و هیچ جرمی مرتکب نشده باشد و همچنین در هیچ یک از موسسات حقوقی مشابه هیچگونه فعالیتی نداشته باشند. یکی دیگر از این شرایط، ارائه اساسنامه ای در این زمینه و ثبت آن در دفتر کانون وکلا که این اساسنامه در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسد. نکته قابل توجه در این خصوص این است که حتما نباید این اجاره توسط کانون وکلای دادگستری صادر شود. یکی از مهمترین شرایط ثبت موسسه حقوقی و داوری این است که نام تمامی اعضای موسسه و به عبارتی مشخصات کامل آنها در این اساسنامه ذکر شده باشد و باید مورد تایید تمامی مراکز و کانون مشخص شده واقع شود  و طی انجام مراحلی به اداره ثبت شرکت تحویل داده شود.

مدارک ثبت موسسه حقوقی

ثبت این موسسات نیز همچون سایر موسسات نیازمند به مدارکی نیازمند است که برخی از آنها:

  • تابعیت ایرانی می باشد.
  • کپی از تمامی مدارک در دست.
  • کپی از کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت از خدمت.
  • تکمیل تقاضانامه موسسات حقوقی.
  • تکمیل اساسنامه موسسات حقوقی.
  • کپی از مدارک هویتی.
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی برای افراد در رشته حقوق.
  • اصل وکالتنامه و کپی ان، باید توجه داشت این در صورتی است که وکیل و یا قیم در این ماجرا دستی داشته باشند.

نکات ثبت موسسه حقوقی

-حداقل اعضا برای این موسسه باید 2 نفر باشند و میزان سرمایه باید 1000000 ریال باشد و به صورت نقدی باشد.

-مجوزهای لازم برای این کار باید از طرف قوه قضائیه صادر شود و باید مجددا تمدید شوند.

-تابعیت ایرانی باید برای تمامی افراد لازم و ضروری می باشد و این تابعیت غیر قابل تغییر باشد.

-این موسسه می تواند از افرادی که دراین زمینه تخصص و مهارت کافی دارند کمک گرفت و جزئیات و اطلاعات کافی را درباره آنها به طور کامل دانست.

-برای ثبت موسسه حقوقی و داوری لازم است که برای انتخاب نام موسسه همچون سایر شرکت ها و موسسات دیگر اصولی را رعایت کرد و کلمه موسسه باید پیش از نام این موسسه ذکر شود به عبارتی بر خلاف موسسات دیگر این موسسه آوردن این واژه قبل آن واجب و ضروری می باشد.

نکته قابل توجه این است که این موسسه شخصیتی می باشد و یکی از اعضای این موسسه باید پروانه وکالت در دست داشته باشد و به مدت 10 سال باید سابقه کاری داشته باشد چرا که تبحر و مهارت کافی در این زمینه کسب شده باشد. ثبت موسسه حقوقی و داوری خود دارای مزایای بسیار زیادی می باشد و یکی از این مزیت ها این است که خیلی راحت و آسان به حل مشکلات رسیدگی می کنند و زمان داوری و رسیدگی کوتاه می باشد و ارزان بودن و انعطاف پذیر بودن آن یک امتیاز برای آن محسوب می شود. تمامی جلساتی که در این باره تشکیل می شود معمولا به صورت آشکار نمی باشد و باید آنها را به صورت کاملا سری و محرمانه تشکیل داد و کسی از آنها آگاهی نداشته باشد. چنانچه بخواهیم این مطالب را به صورت کلی بیان کنیم اینگونه است زمانی که افراد تصمیم میگیرند به ثبت و تاسیس این شرکت اقدام کنند باید ابتدا تمامی شرایط و ضوابط را دارا باشند و سپس مراحلی را طی کنند. باید مجوزهای لازم را برای تاسیس دریافت کنند و آنها را به مراکز تعیین شده تحویل دهند. موضوع فعالیت خود را به درستی مشخص کنند و در آن زمینه سابقه کاری داشته باشند.

جمع بندی

زمانی که تمامی شرایط را در نظر میگیرند باید افراد متقاضی صلاحیت این کار را داشته باشند و نکته قابل توجه این است که کوچکترین سوء سابقه ای می تواند برای افراد دشواری هایی به وجود بیاورد. نکته قابل توجه این است مکان هایی که برای این موسسات و تاسیس آنها در نظر گرفته می شود باید مناسب برای این فعالیت باشد و حیطه فعالیت آنها موضوعات قضایی، وکالتی، انجام مشاوره های گوناگون در حوزه های حقوقی و انتظامی و… می باشند و در تمامی کشورها این موسسات برای حل مشکلات مردم ثبت شدند و در مواقعی که نیاز است به آنها مراجعه می شود. نامی که برای این موسسه حقوقی و داوری انتخاب می شود باید سه بخش باشد و اسم خاص باشد و لاتین نباشد و از واژگان بیگانه انتخاب نشده باشد و به عبارتی با فرهنگ اسلامی مغایرت داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *