ثبت شرکت لیزینگ

ثبت شرکت لیزینگ

ثبت شرکت لیزینگ: در ابتدای این مبحث باید بدانیم لیزینگ به معنای اجاره دادن، کرایه دادن و … است و همانند سایر شرکت‌ها که پیش از شروع به فعالیت نیازمند به ثبت می‌باشند از این رو ثبت شرکت لیزینگ نیز همچون دیگر شرکت‌ها امری الزامی است.

این شرکت خود دارای مزایا و امتیازات خاصی است که از جمله آن‌ها کاهش نرخ تورم، صرفه جویی در به کارگیری منابع مالی، آسان سازی معامله برای هر دو طرف، قابلیت و توانایی جایگزین کردن دارایی‌های جدید و… می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین مراحل برای ثبت شرکت لیزینگ دریافت جواز است که از اصول مهم و اساسی در این عمل به شمار می‌رود و نکته قابل توجه این است که این مجوز مربوط به تاسیس شرکت لیزینگ است و باید از سمت و سوی بانک مرکزی صادر شود.

همانطور که ذکر کردیم اخذ جواز کسب یکی از مهم‌ترین اصول پیش از ثبت شرکت لیزینگ است که چنانچه با موفقیت انجام نشود فعالیت آن‌ها غیر قانونی می‌باشد و پس از اخذ جواز می‌توان تمامی مراحل و ضوابط را طی کرد.

به طور کلی شرکت لیزینگ خود دارای انواعی است که از جمله آن‌ها لیزینگ عملیاتی، لیزینگ سرمایه‌ای است که هر یک از این موارد کارکرد خاص خود را دارد که در هر دو مورد ثبت شرکت لیزینگ واجب و ضروری است.

ثبت شرکت لیزینگ

شرایط ثبت شرکت لیزینگ

همانطور که می‌دانید تمامی شرکت‌ها پیش از اینکه فعالیت‌های خود را در حیطه‌های مشخص به کار بگیرند تمامی ضوابطی که مربوط به ثبت شرکت تجاری می‌باشد را طی می‌کنند بنابراین ثبت شرکت لیزینگ خود نیازمند به رعایت شرایط و ضوابطی است که از جمله آن‌ها:

  • اولین قدم در زمینه ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی باید درخواست خود را که مبنی بر ثبت و تاسیس شرکت است را ارائه دهد و به دنبال مراحل پس از آن باشد.
  • یکی از مهم‌ترین شرایط و اصول ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی فرم پرسشنامه را که از سوی بانک مرکزی صادر شده است را تکمیل و آن را ارائه دهد.
  • یکی دیگر از مهمترین شرایط ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی باید نسخه‌ای از اساسنامه و صورت حساب‌های مالیاتی را که مربوط به سه سال اخیر است را ارائه دهد.
  • یکی از مهم‌ترین شرایط فرد متقاضی در زمان ثبت شرکت لیزینگ این است که باید تابعیت ایرانی داشته باشد و مقیم کشورهای دیگر نباشد و همچنین مراجع دارای صلاحیت باید صلاحیت فرد متقاضی را تایید کنند.
  • یکی از اصول مهم در زمان ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی باید عدم سوء سابقه کیفری و گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر را اخذ نماید و آن را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد.
  • یکی دیگر از ضوابط ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی باید سابقه هیچگونه چک برگشتی را نداشته باشد چرا که این عمل اعتبار وی را زیر سوال می‌برد و اقدامات شخص باطل می‌شود.
  • یکی از شرایط مهم در ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی هیچگونه بدهی به موسسات اعتباری نداشته باشد که این خود یکی از موانع ثبت شرکت لیزینگ به شمار می‌آید.
  • از دیگر شرایط مهم برای ثبت شرکت لیزینگ این است که فرد متقاضی و تمامی اعضای آن شرکت از مدرک تحصیلی کارشناسی که مرتبط با نوع فعالیت آن‌ها در شرکت است برخوردار باشند و همچنین افراد باید در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشند چرا که بدون این مسئله نمی‌توانند از اعتبار برخوردار شوند.

شرایط ثبت شرکت لیزینگ

مدارک ثبت شرکت لیزینگ

با توجه به اینکه تمامی شرکت‌ها پیش از ثبت و تاسیس و شروع فعالیت خود نیازمند به ارائه مدارکی هستند از این رو فرد متقاضی برای ثبت شرکت لیزینگ باید مدارکی را به سازمان مربوط ارائه دهد که از جمله آن‌ها:

  • تکمیل و ارائه فرم‌ها و پرسشنامه‌ها که از سوی بانک مرکزی صادر شده است.
  • ارائه صورت جلسه‌ای که مربوط به مجمع عمومی است.
  • ارائه گواهی که مبنی بر نداشتن سابقه کیفری فرد متقاضی است.
  • فرد متقاضی باید دارای چندین شغل باشد و باید تنها حرفه وی در این حیطه باشد.
  • داشتن مبلغ صد میلیارد ریال که از مهمترین شرایط ثبت شرکت لیزینگ است و این سرمایه باید به صورت نقدی باشد.
  • ارائه مدارک مربوط به اعضای شرکت و کپی آن‌ها.

نکته: از نکات بسیار مهم در این زمینه این است اجاره نامه‌ای که مربوط به ثبت شرکت لیزینگ است از سمت بانک مرکزی صادر می‌شود و ثبت این شرکت بدون اجاره نامه به هیچ وجه امکان پذیر نمی‌باشد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع شرکت ها ایجاد اشتغال است که این خود به عنوان امری است که برای همگان حائز اهمیت می‌باشد.

نکته قابل توجه این است میزان سرمایه‌ای که برای ثبت شرکت لیزینگ و تاسیس آن نیاز است بستگی به نوع فعالیت آن‌ها دارد و با یکدیگر متفاوت هستند و همچنین این نوع شرکت‌ها باید تمامی فعالیت‌های خود را به خرید اموال که مورد نیاز و درخواست مشتریان است، ارز تولیدکنندگان و فروشندگان و واگذار کردن آن‌ها به مشتریان اختصاص دهند که این اقدامات با تکیه بر اجاره و فروش قسطی و … صورت می‌گیرد.

مدارک ثبت شرکت لیزینگ

جمع بندی

چنانچه افراد متقاضی خواهان ثبت شرکت لیزینگ هستند در ابتدا باید اقدامات لازم را جهت اخذ مجوزهای مربوط انجام دهند و سپس مراحل و اصول آن را به صورت دقیق و به ترتیب رعایت کنند.

شرکت لیزینگ به دو صورت شرکت سهامی عام و سهامی خاص مشغول به فعالیت می‌باشد. فرد متقاضی باید پیش از این اقدامات با افراد متخصص و مجرب در این زمینه مشورت کند و در صورتی که خود فرد نتواند این اعمال را به طور صحیح و دقیق دنبال کند باید وکیل خبره‌ای را شناسایی کرده و از وی در این راه کمک بگیرد و با تنظیم وکالتنامه‌ای تمامی این مسئولیت را به وی واگذار کند.

از مهم‌ترین ویژگی ثبت شرکت لیزینگ این است که این شرکت‌ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می‌باشند و همچنین دامنه فعالیت آن‌ها از چنان تنوعی برخوردار است که قدرت انتخاب و تصمیم گیری برای مشتریان بسی دشوار می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *