ثبت موسسه غیر هرمی

ثبت موسسه غیر هرمی

ثبت موسسه غیر هرمی : در ابتدا باید دانست یکی از مهم‌ترین عمل در زمینه ثبت شرکت تجاری، ثبت آن شرکت است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و در این میان برخی از شرکت‌ها نیازمند به مجوز قانونی می‌باشند و برخی از آن‌ها نیازی به هیچ گونه مجوزی ندارد.

شرکت بازاریابی شبکه‌ای یا به عبارتی می‌توان گفت شرکت غیر هرمی از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی تصویب می‌شود و لازمه آن مجوزی است که صادر می‌گردد و نکته اینجاست که اگر مجوز برای این فعالیت‌ها در دست نباشد از این رو از فعالیت این شرکت‌ها می‌توان خودداری کرد که در این مبحث با ثبت موسسه غیر هرمی آشنا می‌شویم.

بازاریابی شبکه‌ای یا موسسه غیر هرمی کالاها و خدمات خود را به صورت شبکه‌ای به خریداران می‌رسانند و بازاریابی و جذب خریداران جدید را افزایش می‌دهد. ثبت موسسه غیر هرمی نیز همچون سایر موسسات و شرکت‌ها پیش مقدمه فعالیت و تاسیس آن‌ها می‌باشد.

نکته قابل توجه این است که افراد در این موسسه حقوق و مزایای خود را به صورت پورسانت دریافت می‌کنند یعنی به هر اندازه که خریداران بیشتر باشند و محصولات بیشتری را به فروش برساند به همان اندازه حقوق و مزایا دریافت می‌کند. ثبت موسسه غیر هرمی خود نیازمند به شرایطی می‌باشد که آن‌ها را به صورت کلی بیان می‌کنیم.

شرایط ثبت موسسه غیر هرمی

در ابتدا باید از طرح و برنامه خود به طور کلی گزارشی ارائه داد یعنی به گونه ای که شیوه و ساختار فنی این طرح قابل ارزیابی و نظارت باشد و از نظر اقتصادی نیز با هیچ مشکلی مواجه نباشد.

لازم است این طرح ها قبل از اینکه اقدام به فعالیت کنند مورد تصویب و تایید کمیته نظارت برسد و در صورتی که این طرح با هرگونه مشکلی روبرو باشد از این رو از فعالیت آنها خودداری میشود و فعالیت آنها لغو و باطل میشود.

اما چنانچه کمیته نظارت با این طرح موافقت نماید مراحل بعدی ثبت این شرکت صورت می گیرد که این خود اولین و مهمترین مرحله ثبت موسسه غیر هرمی می باشد.

یکی دیگر از شرایط ثبت موسسه غیر هرمی این است که مجوزهای لازم برای فعالیت آنها صادر شود  یعنی افرادی که متقاضی ثبت این نوع شرکت ها هستند باید ابتدا درخواست خود را به صورت کتبی تهیه نمایند و تمامی مدارک لازم را برای این اقدام فراهم کنند و به مرکز امور اصناف و بازرگانان تحویل دهند.

این مدارک ارائه شده مورد رسیدگی و بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در صورتی که آن فرد صلاحیت آن را داشته باشد و تمامی امکانات فراهم باشد از این رو مجوزهای لازم را صادر می کند و مراحل بعدی را سپری می کند. یکی دیگر از شرایط ثبت موسسه غیر هرمی این است که متقاضیان باید تقاضای خود را به همراه مدارک به دبیرخانه تحویل دهد.

مدارک ثبت موسسه غیر هرمی

  • در ابتدا باید فرمی را که حاوی اطلاعات مرتبط با تمامی اعضای متقاضی تاسیس اینگونه شرکت ها و موسسه می باشد و چگونگی انجام فعالیت آنها را به طور دقیق ارائه دهند.
  • فرمی که مربوط به طرح پرداخت حق الزحمه بازاریابان می باشد و اطلاعاتی که مربوط به این امر می باشد.
  • فرمی که دربرگیرنده اطلاعات مربوط به امور مالی تاسیس بازاریابی شبکه ای می باشد.
  • فرمی که مربوط به اطلاعات لازم درباره مسائل جزئی آن موسسه می باشد همچون کاتالوگ ها و اوراق و اسنادی که مورد توجه متقاضی بازاریابی شبکه ای می باشد.
  • ارائه هرگونه مجوزی که برای فعالیت این شرکت ها لازم و ضروری می باشد درباره کالاهای مورد نظر به صورت بازاریابی شبکه ای و ….
  • تمامی مباحث مربوط به این موسسه با بیانی شفاف و دقیق و ابزار بازاریابی، فروش، توزیع، تبلیغ، آموزش، اطلاع رسانی، پرداختی ها و دریافتی ها و…

یکی از نکات قابل توجه در این زمینه این است که شرکت باید حداکثر به مدت 10 روز پس از درخواست مشتریان کالا یا … مورد نظر و تعهد را فراهم نماید و به هیچ عنوان حق ندارد مشتریان و بازاریابان را مجبور به هر نوع اقدامی کنند.

یکی از شرایط ثبت موسسه غیر هرمی این است که مدیر عامل این موسسه و اعضای هیات مدیره شرکت باید حداقل مدرک تحصیلی آنها لیسانس باشد و در این مورد با شرکت ها و موسسه دیگر تشابه دارد. از دیگر شرایط ثبت موسسه غیر هرمی این است که حداقل سرمایه برای ثبت اینگونه شرکت ها 400000000 ریال می باشد.

نکته: این نوع موسسه در تمامی شهرها و حتی در مواقعی در برخی از کشورها ثبت و تاسیس می شود و فعالیت آنها به صورت نامحدود است اما قبل از اینکه افراد بخواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند باید مجوزهای رسمی و قانونی این شرکت ها را بازدید نمایند و نسبت به آنها اعتماد و اطمینان لازم را به دست آورند.

یکی از نکات مهم در زمینه ثبت موسسه غیر هرمی این است که این نوع موسسه به صورت چند سطحی و لایه لایه و زیر مجموعه ای می باشد و یکی از مواردی که لازمه این کار می باشد این است که پروانه کسب باید داشته باشد.

جمع بندی

کمیته نظارت مسئول شکایاتی است که از این موسسه می کنند یعنی در برخی مواقع این موسسات به دلیل کم فروشی یا گران فروشی و سایر تخلفات دیگر این حوزه در معرض شکایات و … قرار می گیرد به صورت کاملا جدی با آنها برخورد می شود و در صورتی که این تخلفات تکرار شود برای لغو و باطل شدن این فعالیت ها اقدامات لازم صورت می گیرد.

یکی دیگر از لازمات ثبت موسسه غیر هرمی این است که چنانچه این موسسه بخواهند هرگونه پورسانت و پاداش به مشتریان خود و بازاریان ارائه دهند از این رو باید در چارچوب طرح تجاری صورت گیرد و چنانچه غیر این باشد صدور آن ممنوع می باشد.

در صورتی که سود، پاداش و پورسانت پرداخت شود از این رو میزان آن باید به طور دقیق و کاملا مشخص شده باشد. مکانی که این شرکت ها و موسسه در آن شکل می گیرد باید کاملا  مناسب باشند.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *