رتبه بندی شرکت پیمانکاری

رتبه بندی شرکت پیمانکاری

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری به معنی بررسی کمی و کیفی و صلاحیتهای شرکت های پیمانکاری است. شرکت های پیمانکاری زیادی در حال فعالیت هستند که هر کدام در زمینه های گوناگون تخصص دارند اما لزوما تمام آنها دارای رتبه و گرید نیستند. رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری در واقع فرآیندی است که طی آن شرکت های پیمانکار اقدام به ارائه مدارک و مستندات لازم به شرکتهایی که کار رتبه بندی انجام می دهند، نموده و طبق ضوابط و استانداردهای موجود رتبه بندی می شوند. رتبه پیمانکاری برای شرکت های پیمانکار از اهمیت زیادی برخوردار است، بطوریکه تائید صلاحیت پیمانکاری از طریق رتبه کسب شده مشخص می گردد. رتبه بندی شرکت های پیمانکاری توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می گیرد. به عبارتی کلیه استانداردها و الزامات برای کسب گرید و رتبه بندی توسط این سازمان تعیین و اجرا می گردد. رتبه بندی شرکت های پیمانکاری بر اساس سه معیار توان مالی شرکت پیمانکار، ارزشیابی مدارک و مستندات و میزان تخصص و تجربه اعضای هیئت مدیره و کادر اجرایی شرکت پیمانکار صورت می پذیرد. از اینرو شرکت های پیمانکاری تلاش می نمایند تا با بکارگیری افراد مختصص و مهندس امتیازآور در کادر مدیریت و اجرایی خود رتبه بالاتری را کسب نمایند.

رتبه بندی توسط یک سیستم استاندارد و از طریق بررسی مدارک و سوابق اجرایی شرکت های پیمانکار صورت می پذیرد. این سیستم برای همه یکسان بوده و تاثیر زیادی در فعالیتهای اجرایی و برنده شدن در مناقصات و پروژه های کشوری دارد. از اینرو رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و داشتن رتبه برتر یکی از موارد مهم در شرکت های پیمانکاری بشمار می رود.

 

ضرورت رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

ضرورت رتبه بندی شرکت های پیمانکاری به تائید صلاحیت پیمانکار از طیق سیستم رتبه بندی برمی گردد. شرکت های پیمانکاری برای فعالیت و شرکت در مناقصه های سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی نیاز به ارائه مدارک رتبه بندی خود دارند. رتبه شرکت پیمانکار در واقع نشاندهنده اعتبار و صلاحیت شرکت بوده و میزان توانایی و تجربه آنها را تعیین می نماید. در واقع دو عامل قیمت پیشنهادی برای انجام پروژه و رتبه شرکت پیمانکار مولفه های اصلی برای انتخاب پیمانکار در فرآیند برگزاری مناقصه ها هستند. با توجه به این موارد رتبه پیمانکاری به معنی تائید صلاحیت شرکت پیمانکار است. شرکت های پیمانکاری برای اخذ رتبه باید نسبت به تهیه مدارک و مستندات اقدام نموده و آنها را به شرکت برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری تحویل نمایند. مدارک و مستندات شرکت مانند اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، آخرین صورتجلسه سهامداران، کپی مدارک شناسایی و تحصیلی، آدرس و مشخصات افراد و سهامداران و مهندس امتیازآور زیر ۵ درصد و بالای ۵ درصد، گواهی تامین اجتماعی و اظهارنامه های مالیاتی جهت رتبه بندی شرکت های پیمانکاری مورد نیاز است. در سیستم رتبه بندی داشتن مهندس امتیاز آور برای کسب رتبه بالاتر الزامی است. از اینرو شرکت های پیمانکاری نیاز به داشتن نیروهای متخصص و مهندس امتیازآور می باشند. همچنین پیمانکاران حقیقی و حقوقی باید دارای شرایط و صلاحیت های لازم برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری را داشته باشند.

داشتن رتبه پیمانکاری اولین اصل برای شرکت در مناقصات شرکتهای پیمانکاری است. در واقع اکثر پروژه های پیمانکاری توسط موسسات دولتی و خصوصی از طریق برگزاری مناقصه صورت می پذیرد. با توجه به تعداد بسیار زیاد شرکتهای پیمانکاری و وجود رقابت شدید در این حوزه، داشتن رتبه برتر کمک شایانی در توسعه کسب و کار شرکت پیمانکار خواهد داشت.    

 

انواع رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

انواع رتبه بندی شرکت های پیمانکاری توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، استانداری ها و معاونت فنی و عمرانی استانها انجام می پذیرد. بدین ترتیب در سیستم رتبه بندی شرکت های پیمانکاری شرکتها از رتبه ۱ تا ۵ رتبه بندی می شوند. رتبه ۱ به معنی داشتن بالاترین گرید و رتبه ۵ پائین ترین رتبه محسوب می شود. شرکت های پیمانکاری برای کسب رتبه بالا باید در ترکیب هیئت مدیره خود و یا کادر اجرایی از حداقل یک مهندس امتیازآور بهره مند شوند. مهندس امتیازآور به فردی اطلاق می گردد که دارای سابقه بیمه حداقل ۷ سال بوده و در شرکت های پیمانکاری با رتبه بالا فعالیت کرده باشد. وجود چنین مهندس امتیازآور در ترکیب هیئت مدیره می تواند کمک زیادی در اخذ رتبه برتر نماید.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری در یازده رشته صورت می پذیرد . بدین ترتیب رتبه پیمانکاری برای فعالیت در شاخه های ساختمان، صنعت و معدن، راه و ترابری، ارتباطات، نفت و گاز، تاسیسات، کشاورزی، آب، انرژي، مرمت آثار باستانی و کاوشهای زمینی انجام پذیر خواهد بود.

شرکت های پیمانکاری بر اساس شاخه فعالیت خود و طبق مدارک و مستندات لازم اقدام به ارائه مدارک به شرکتهای مربوطه می نمایند. مدارک و مستندات طبق استانداردهای موجود بررسی و رتبه بندی شرکت های پیمانکاری انجام می گیرد. در برخی موارد شرکت های پیمانکاری دارای رتبه بوده و تمایل به افزایش رتبه خود می باشند، در این صورت با ارائه مدارک و مستندات و ارزیابی مجدد می توانند رتبه خود را ارتقا دهند.

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری شهر ثبت

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری شهر ثبت، یکی از خدماتی است که در شرکت شهر ثبت ارائه خواهد شد. انواع خدمات ثبت شرکت، ثبت برند، ارائه مشاوره های تخصصی در کسب رتبه بندی و امتیاز بالا از شرکت شهر ثبت انجام خواهد پذیرفت. چنانچه نیاز به کسب رتبه بالا دارید می توانید از خدمات مشاوره تخصصی شهر ثبت بهره مند شوید. معرفی مهندس امتیازآور و ارائه پیشنهادات تخصصی جهت ارتقا رتبه، رتبه بندی تهران و اخذ تائید صلاحیت پیمانکاری از دیگر خدمات شهر ثبت محسوب می شود.

شهر ثبت با بکارگیری متخصصان و کارشناسان باسابقه و مجرب، در تمامی مراحل از ثبت شرکت و برند تا اخذ تائید صلاحیت پیمانکاری، رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و اخذ رتبه پیمانکاری با شما خواهد بود. تمامی مراحل بصورت استاندارد و تضمینی صورت پذیرفته و تنها تهیه مدارک و مستندات لازم بر عهده شماست. شرکت شهر ثبت با کارشناسان کارآزموده خود نسبت به اخذ رتبه بندی شرکت های پیمانکاری در مدت زمان کوتاه اقدام می نماید.

همچنین چنانچه نیاز به کسب رتبه بندی تهران و یا بهره گیری از مهندس امتیازآور جهت ارائه خدمات مشاوره و کسب رتبه پیمانکاری بالا می باشید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. در شهر ثبت هدف ارائه خدمات باکیفیت، مشاوره تخصصی و کسب رضایتمندی شما است.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *