ثبت شرکت تعاونی مسکن

ثبت شرکت تعاونی مسکن

ثبت شرکت تعاونی مسکن به چه  صورت می باشد؟

در ابتدا باید دانست شرکت تعاونی شرکت هایی هستند که تمام سرمایه موجود در آن و یا به عبارتی نیم بیشتر سرمایه آن به وسیله اعضای آن فراهم شده است که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از شرکت تعاونی تولیدی و شرکت تعاونی توزیعی. که هر یک از این موارد نیز خود به عبارتی متشکل از زیر مجموعه هایی می باشد که هر یک مسئولیت و اهداف خاص خود را دارند. ثبت شرکت تعاونی مسکن نیز همچون سایر شرکت ها لازمه تاسیس آن می باشد و باید قبل از تمامی مراحل ابتدا مجوز و سپس ثبت آن صورت بگیرد. ثبت شرکت تعاونی مسکن خود با اهداف خاص تشکیل می شود که عبارتند از: به وجود آوردن شرایط و امکانات موجود برای افراد که به اشتغال و اهداف خاص خود دست یابند، قرار دادن ابزار و وسایل کار در اختیار کسانی که نیازمند به آنها می باشند، قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و نیروی کار مناسب در اختیار افراد، جلوگیری و پیشگیری از انحصار و احتکار و تورم و… ثبت این نوع شرکت همچون سایر شرکت ها خود نیازمند به رعایت اصول و شرایطی می باشد که در مباحث بعد به این مطلب اشاره می کنیم.

شرایط و اصول ثبت شرکت تعاونی مسکن:

در ابتدای مطلب باید دانست هدف اصلی از ثبت شرکت تعاونی مسکن اقدام به عملیات ساختمانی و تاسیس و به وجود اوردن مسکن می باشد که این یکی از اهداف والای انقلاب اسلامی می باشد. یکی از مهمترین شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن این است که اعضای آن باید از اشخاص حقیقی و حقوقی باشند و این یکی از مهم ترین اصول این شرکت ها می باشد.

یکی از شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن این است که تعداد اعضای آن هفت نفر می باشد حال آنکه به صورت جزئی باید شرایطی خاص را نیز دارا باشند.

یکی از شرایط ثبت این شرکت این است که فرد متقاضی باید ایرانی باشد و از افراد بیگانه مقیم ایران نباشد که این خود یکی از اصول مشترک بین شرکت های گوناگون می باشد.

یکی دیگر از مهم ترین اصول و شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن این است افرادی که متقاضی ثبت و تاسیس اینگونه شرکت ها هستند باید همزمان با این کار در هیچ یک از شرکت ها و موسسات مشابه عضو نباشد که این خود ثبت و فعالیت شرکت مورد نظر را باطل می کند. یکی دیگر از شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن این است که فرد متقاضی باید مدرک تحصیلی ان اخذ شده از یکی از دانشگاه های مرتبط با رشته های مربوطه باشد اما نکته قابل توجه این است که لازم و ضروری نمی باشد افراد حتما در رشته های مهندسی عمران و شهرسازی مشغول به تحصیل باشند.

یکی از مهم ترین شرایط و اصول ثبت شرکت تعاونی مسکن این است که مجوزهای مربوط از سازمان های انتخاب شده اخذ شود و باید در نظر داشت مجوز یکی از مهمترین اصول ثبت این نوع شرکت ها می باشد که باعث می شود عملکرد و فعالیت یک شرکت کاملا قانونی قلمداد شود. از دیگر اصول مهم در هنگام ثبت این نوع شرکت این است که سرمایه موجود در این شرکت همچون شرکت سهامی باید به صورت مساوی میان اعضای آن تقسیم شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی مسکن:

برای ثبت شرکت تعاونی مسکن مدارکی باید توسط فرد متقاضی ارائه شود که از جمله آنها:

  • ارائه اساسنامه تصویب شده از سوی شرکت.
  • ارائه دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی.
  • ارائه صورتجلسه اولین مجمع عمومی که بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیئت مدیره دلالت می کند.
  • فرد متقاضی باید فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان تشکیل تعاونی را ارائه دهد.
  • ارائه فهرست اسامی و مشخصات و تمامی جزئیاتی که مربوط به اعضای اولین هیئت مدیره و… می باشند.
  • کپی شناسنامه، کارت ملی و مدارک تحصیلی افراد متقاضی.
  • افراد متقاضی باید گواهی پایان خدمت و یا معافیت از خدمت را ارائه بدهند.
  • مجوز لازم از اداره کل تعاون اخذ شود که این از شرایط ثبت این شرکت می باشد.

نکات لازم درباره ثبت شرکت تعاونی مسکن:

ثبت شرکت تعاونی مسکن خود در ابتدا نیازمند به کسب مجوز و پروانه تاسیس می باشد که فعالیت آنان کاملا قانونی قلمداد شود و پس از این کار ثبت این نوع شرکت از مهم ترین مسائل قبل از تاسیس می باشد و پس از تمامی این مراحل آن شرکت تاسیس می شود. یکی از نکات بسیار مهم در این زمینه این است که این شرکت ممکن است بر اثر قانون شکنی فعالیتشان لغو و باطل شود. چنانچه انقضای اساسنامه فرا رسیده باشد از این رو یا آن شرکت منحل میشود و یا باید مجددا ان را تمدید کرد. یکی دیگر از شرایطی که موجب منحل شدن ثبت شرکت تعاونی مسکن می شود این است که تعداد اعضای آن به حد نصاب نرسد و از این رو فعالیت این شرکت لغو می شود. چنانچه این شرکت بیشتر از یک سال هیچ فعالیتی در زمینه های مربوطه نداشته باشد از این رو ادامه کار و فعالیت آن متوقف می شود.

نکته مهم این است که ثبت شرکت تعاونی مسکن چنانچه پس از تاسیس با مشکلاتی همچون اخطارهای مجدد و مکرر روبرو شود فعالیت آن لغو و باطل می شود و همچنین یکی از مواردی که موجب انحلال این نوع شرکت ها می شود ورشکستگی می باشد که خود سابقه و تجربه افراد را زیر سوال می برد.

در نهایت…

نکته مهم در این زمینه این است که ثبت شرکت تعاونی مسکن  به سرمایه ای حداقل 1000000000ریال نیاز دارد و حداقل تعداد اعضا برای این اتحادیه ها 15 عضو می باشد. ثبت شرکت تعاونی مسکن باید تمامی این شرایط و مراحل را دارا باشد و گذر از این مراحل برای این شرکت امری بسیار ضروری می باشد. و در آخر باید دانست از نکات بسیار مهم و اولیه این نوع این شرکت مجوز از مهم ترین مسائل می باشد که باید به آن توجه بسیار ویژه ای شود و تمامی مجوزهای مربوطه باید به وسیله سازمان های مجاز به اخذ مجوز صادر شود.

به این مطلب امتیاز دهید
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *