ثبت موسسه گردشگری

ثبت موسسه گردشگری

 

 

ثبت موسسه گردشگری:

در ابتدا باید دانست که موسسه گردشگری نیز همچون سایر موسسه ها و شرکت ها نیاز به ثبت دارد تا اقدامات آنها از این طریق کاملا قانونی قلمداد شود و این شرکت ها برای گردشگری و مسائلی از این قبیل تاسیس شده اند. نکاتی که مربوط به متقاضیان ثبت این نوع موسسه ها و مراحل ثبت موسسه گردشگری می باشد مورد توجه قرار می گیرند و برخی از آنها عبارت است از:

یکی از مراحل ثبت موسسه گردشگری این است که متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد یعنی پایبند به دین اسلام باشد و این خود به عنوان یک اصل مهم شناخته شده است. افرادی که خواستار ثبت این نوع موسسه می باشند باید از فساد اخلاقی و… به دور باشند و هیچ گونه سوء سابقه ای نداشته باشند و به صورت کلی از مواردی که ضد شئونات اسلامی می باشد دور باشد. افراد در صورتی می توانند برای ثبت این شرکت اقدام کنند که حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی باشد و حداقل سن آنها 25 سال باشد. چرا که باید از نظر قانونی همه نکات مطابق با فرهنگ و قانون اسلامی باشد. افرادی که متقاضی برای ثبت این نوع موسسه هستند باید کارت پایان خدمت داشته باشند یا اینکه از سربازی معاف شده باشند. مجوزهای تاسیس و فعالیت این موسسه ها البته با رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوط صادر شود. باید در نظر داشت فعالیت های مربوط به این موسسه و مراحل ثبت موسسه گردشگری مستلزم گرفتن مجوز از سازمان حج و زیارت، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و سازمان هواپیمایی می باشد و گرفتن این مجوز نیازمند به مدارک و رعایت اصولی می باشد.

ضوابط و مراحل ثبت موسسه گردشگری:

به طور کلی گردشگری به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که شامل مدیریت سفرها، نحوه مسافرت و … می باشد. و باید در نظر داشت صنعت گردشگری و موسسه های گردشگری یکی از پرطرفدارترین فعالیت ها می باشد که کشورهای زیادی در این حیطه سرمایه گذاری های زیادی می کنند. گردشگری خود دارای انواع گوناگون می باشد و هریک از آن به فعالیت های خاصی مشغول هستند. مراحل ثبت موسسه گردشگری در هر یک از کشورها ضوابط و اصول خاص خود را دارد و در ایران نیز بر اساس قوانینی تاسیس می شود و ثبت می شود. موسسات گردشگری خدمات خود را به چندین شکل ارائه می دهند یکی از این خدمات مسافرت های هوایی می باشد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم اجرا می شود. مسافرت هایی که به واسطه وسایل زمینی، دریایی و … می باشد و نکته قابل توجه این است که هر دوی این سازمان ها باید پروانه اشتغال برای انجام فعالیت به همراه داشته باشند. متقاضیانی که مایل به انجام مراحل ثبت موسسه گردشگری هستند باید در ابتدا تمامی مدارک خود را در دست داشته و سپس مجوزهای لازم را برای این کار بگیرند و سپس اقدام به ثبت نمایند. یکی از مهم ترین نکات در این زمینه این است که موسسه گردشگری در قالب شرکت هایی همچون سهامی خاص، مسئولیت محدود، تعاونی و سایر شرکت ها می باشد و مجوزی که مربوط به این موسسه می باشد از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر می شود.

 

 

مدارک لازم جهت مراحل ثبت موسسه گردشگری:

همانطور که می دانیم این موسسه نیز همچون سایر موسسات خود برای فعالیت قانونی نیاز به ثبت کردن دارد و پس از آن می تواند خدمت رسانی کند و برای ثبت این موسسه مدارکی مورد نیاز می باشد که از جمله آن:

  • کپی و اصل کارت ملی می باشد که خود لازمه انجام تمامی امور می باشد و چنانچه در دست نباشد افراد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.
  • کپی و اصل تمامی صفحات شناسنامه،
  • مدارکی که مربوط به سابقه کار می باشند و همچنین مدارک مربوط به پرداخت بیمه،
  • اظهارنامه رسمی ثبت شرکت ها برای شخص های حقوقی،
  • کپی از آخرین مدرک تحصیلی به همراه اصل آن و نکته قابل توجه این است که این مدرک تحصیلی باید حداقل لیسانس باشد.
  • کپی از کارت پایان خدمت به همراه اصل آن و یا معافیت از خدمت و این در صورتی است که متقاضی مرد باشد.
  • تعداد 6 قطعه عکس سه در چهار.

یکی از مراحل ثبت موسسه گردشگری این است که متقاضی باید برای ثبت شرکت گردشگری و گرفتن مجوز دارای مکان بسیار مناسب برای این فعالیت باشد که از جمله آنها این است که شخص حقوقی موضوع فعالیت مربوطه را به گونه ای انتخاب کند که با فعالیت های موضوع آیین نامه که مربوط به تاسیس و فعالیت در دفترهای مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و …. می باشند مطابقت داشته باشد. محلی که فعالیت می تواند در آن صورت بگیرد باید دارای سند تجاری و یا اداری باشد.

ارائه کپی و اصل سند ملکی و این در صورتی است که مالک ملک خود شخص باشد. ارائه اصل اجاره نامه و کپی آن و این در صورتی است که آن ملک اجاره ای باشد. مکان انتخاب شده باید دارای امکانات و تجهیزات بسیار مناسب باشد. یکی از مراحل ثبت موسسه گردشگری که باید در نظر گرفته شود و به آن توجه شود این است که مکان مورد نظر برای این فعالیت باید در همکف و یا طبقه اول باشد به خاطر اینکه بیشتر در معرض دید همگان قرار بگیرد. البته نکته قابل قول این است که مساحت دفتر معمولا 40 در 70 متر می باشد و باز هم بستگی به تشخیص مرجع و مکانی دارد که مجوز را صادر می کند.

در نهایت….

نکته قابل توجه این است در صورتی که مدیران شرکت گردشگری تغییر می کنند یا اینکه بنا به هر دلیلی فوت شوند و یا مرتکب محکومیت شوند کسی که دارنده پروانه است باید ظرف 10 روز این موضوع را به صورت کتبی به سازمان اطلاع بدهد و حداقل سه ماه زمان دارد که جایگزین مناسبی را برای آن فرد پیدا کنند و آن را به سازمان معرفی کنند.

متقاضی در زمان مراحل ثبت موسسه گردشگری باید پس از گرفتن مکان مناسب برای فعالیت نام و نشان یعنی آدرس دقیق دفتر خود را برای گرفتن مجوز قانونی به سازمان اعلام کند تا پس از بررسی و تایید مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به مطالب گذشته باید نام انتخاب شده برای آن موسسه کاملا ایرانی باشد و از انتخاب نام های غیر ایرانی باید خودداری شود.

به این مطلب امتیاز دهید
ثبت موسسه گردشگری در سریعترین زمان و با نازلترین قیمت! وکلای ثبت نیاوران در تمام مراحل ثبت موسسه گردشگری کنار شما هستند.
آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *