ثبت انجمن

ثبت انجمن

ثبت انجمن از جمله تشکیلاتی می‌باشد که با اهداف و مقاصد فرهنگی و غیر فرهنگی بر اساس شرایطی که برای آن‌ها وجود دارد به ثبت می‌رسد.

افرادی که واجد شرایط هستند برای ثبت انجمن اقدام می‌کنند. این اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیر دولتی، خصوصی و عمومی و… می‌باشند. ثبت انجمن در انواع گوناگونی می‌باشد که هر فردی بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد برای ثبت انجمن‌هایی که مربوط به حوزه فعالیت‌های خود می‌باشد اقدام می‌کند.

بیشتر افرادی که می‌خواهند فعالیت‌های خود را به صورت قانونی انجام دهند و عملکردهای خود را بهبود ببخشند برای ثبت انجمن اقدام می‌کنند و آن را به صورت گسترده‌ای دنبال می‌کنند. باید دقت داشته باشید که برای ثبت انجمن مدارکی را تحویل دهید تا بتوانید انجمن خود را به راحتی ثبت کنید. در ادامه برخی از شرایط و مدارکی را که برای ثبت انجمن باید داشته باشید را بیان می‌کنیم.

ثبت انجمن

شرایط ثبت انجمن

همانطوری که بیان کردیم افراد بسیاری در حوزه‌های گوناگونی می‌خواهند انجمن‌هایی را به ثبت برسانند که باید شرایط و مدارکی را برای ثبت انجمن ارائه دهند. در ادامه برخی از ویژگی‌ها و شرایطی را که موسسان انجمن‌ها برای ثبت انجمن باید داشته باشند را بیان می‌کنیم.

  1. مدیر مسئول باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، در غیر اینصورت مجاز به ثبت انجمن نمی‌باشد.
  2. هیچگونه سوء پیشینه‌ای نباید داشته باشد و در مراجعی که می‌خواهد انجمن خود را به ثبت برساند باید دارای حسن شهرت باشد.
  3. هیچگونه ورشکستگی در کارنامه کاری مدیر مسئول نباید وجود داشته باشد، همچنین اگر به تقلب و تقصیری در کار خود متهم باشد نمی‌تواند برای ثبت انجمن اقدام کند.
  4. حداقل سن مدیر مسئول باید 25 سال باشد و همچنین متاهل هم باشد.
  5. خدمت وظیفه عمومی را باید انجام داده باشد و یا اینکه برگه معافیت از خدمت خود را ارائه دهد.
  6. برخی از امکانات کافی و مناسبی را که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص می‌کند را باید دارا باشد.
  7. صلاحیت علمی و تخصصی کافی را باید برای فعالیتی که می‌خواهد انجام دهد را داشته باشد و همچنین تجربه‌هایی را که در حوزه فعالیتی خود دارد را باید ارائه دهد تا با ثبت انجمن مورد نظر وی موافقت گردد.
  8. حداقل باید 6 ماه در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره سابقه داشته باشد. البته اگر تقاضای مراکز چند منظوره داشته باشد باید این شرایط را دارا باشد.
  9. تمام ظوابط که در اساسنامه درج می‌شود را باید به طور کامل انجام دهد.

اگر مدیر مسئول انجمن دارای این شرایط باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از بررسی این شرایط و با مصاحبه‌ها و بررسی‌های لازمی که در مورد مدیر مسئول انجام می‌دهد با  ثبت انجمن وی موافقت می‌شود. در صورتی که موافقت اصولی با تقاضای فرد مسئول انجام شود، مدیر مسئول می‌تواند در مدت یک ماه اساسنامه انجمن خود را ارائه دهد تا انجمن خود را به ثبت برساند.

بیشتر انجمن‌هایی که به ثبت می‌رسند در حوزه فرهنگی می‌باشند که باید برای ثبت آن‌ها شرایطی را رعایت کنید. البته حوزه‌های گوناگونی برای انجمن وجود دارد که در ادامه شرایط ثبت انجمن در حوزه فرهنگی را بیان می‌کنیم.

شرایط ثبت انجمن

شرایط ثبت انجمن فرهنگی

همانطوری که بیان کردیم هر انجمنی باید اساسنامه‌ای را برای ثبت انجمن خود ارائه دهد، که در اینجا شرایطی را که اساسنامه‌های فرهنگی باید دارا باشند را بیان می‌کنیم.

  1. باید اهداف فرهنگی را که می‌خواهد در آن انجمن دنبال شود را بیان کنید و تمامی فعالیت‌هایی که در آن انجمن انجام می‌شود باید با شرایطی که در انجمن وجود دارد هماهنگ باشد.
  2. باید برای انجمن نامی انتخاب شود که مربوط به حوزه فعالیتی انجمن باشد. قبل از اینکه نام انجمن را انتخاب کنید باید نوع فعالیت انجمن را مشخص نمایید. برخی از این انجمن‌ها غیر تجاری انتفاعی هستند و برخی دیگر از آن‌ها غیرانتفاعی می‌باشند که باید نوع آن را مشخص کنید.
  3. سرمایه‌ای که در انجمن وجود دارد را باید معین کنید و آن را به ثبت برسانید.
  4. تمامی وظایف و اختیارات ارکان و تشکیلاتی که در مرکز انجمن وجود دارد باید تعیین شود. این ارکان و تشکیلات شامل موسس یا موسسان، مدیرعامل یا مدیر مسئول، هیات مدیره و … می‌باشد. همچنین بعد از اینکه وظایف ارکان مشخص شد باید نحوه تشکیل جلسات و رسمیت پیدا کردن آن‌ها، تصمیم گیری‌های جلسات و … را گزارش دهید.
  5. سرمایه اولیه‌ای که در انجمن وجود دارد باید منابع تامین درآمد آن را مشخص شود و نحوه تقسیم بندی سود بین شرکاء را مشخص نمایند. همچنین باید برای فعالیت‌هایی که در انجمن صورت می‌گیرد چگونگی تامین هزینه‌های آن فعالیت‌ها را مشخص کنید و زیان‌هایی که امکان دارد در هزینه‌ها متحمل شوید را مورد بررسی قرار دهید.
  6. باید چگونگی پذیرش عضو و اداره امور را برای افراد بیان کنید تا به راحتی بتوانید مراکز فرهنگی آینده خود را تاسیس کنید.
  7. باید در مورد اموالی که در مرکز فرهنگی وجود دارد بعد از اینکه انحلال پیدا کرد تعیین تکلیف شود تا افراد بدانند که بعد از انحلال انجمن تکلیف سرمایه‌ای که در انجمن وجود دارد چه می‌شود.
  8. برخی دیگر از قوانین و شرایط وجود دارد که افراد باید تمامی آن قوانین را مورد بررسی قرار دهند تا بعد از اینکه ثبت انجمن را انجام دادند بتوانند در حوزه مربوطه به خود رشد چشمگیری داشته باشند.

شرایط ثبت انجمن فرهنگی

جمع بندی

بنابراین باید دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید انجمن خود را ثبت کنید باید تمامی قوانین و مقررات مربوط به آن انجمن را رعایت کنید تا بتوانید انجمن خود را به ثبت برسانید. همچنین مدیر مسئول انجمن باید شرایطی را که بیان کردیم دارا باشد تا از عهده اموری که به او واگذار شده است برآید.

5/5 - (1 امتیاز)
آنچه در این مطلب می‌خوانید

2 پاسخ

  1. سلام، من تا به حال هیچ فعالیتی در موسسات و انجمن‌های فرهنگی نداشته‌ام، آیا راهی وجود دارد تا بتوانم برای ثبت انجمن فرهنگی اقدام کنم؟

    1. درود،
      یکی از الزامات در ثبت انجمن فرهنگی داشتن 6 ماه سابقه شغلی مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *